Telenor Mobil

Telenor er markedsledende innenfor mobiltelefonitjenester i Norge. Vi skal vurdere og anmelde denne mobiloperatøren, og fortelle mer om fordeler, ulemper, priser og deres kundeserviceavdeling. Les videre for å vite mer om Telenor Mobil.

Bilde fra naturen i Norge. Elv og fjell i vakkert landskap med blå himmel.Telenor logo

Vi har ingen samarbeid med Telenor Mobil

Sist oppdatert torsdag 7. august 2025 kl. 21:42

Usikker på hvilke tjenester Telenor leverer og hvordan de måler seg opp mot sine konkurrenter? Les vår anmeldelse og vurdering av Telenor Mobil i denne artikkelen. Vi skal ta for oss en rekke segmenter knyttet til deres tjenester.

Her får du vite mer om deres abonnement, fordeler, ulemper, priser, kampanjer og dekningsgrad! Les videre for å vite mer om Norges markedsledende mobiltelefonitjeneste.

Telenor har siden sin oppstart i 1885, under navnet Televerket - dominert det Norske mobilmarkedet, noe de fremdeles gjør i dag! Dette er en spennende mobiloperatør, med mange flotte mobilabonnement.

Les mer: Sammenlign de billigste og beste mobilabonnementene i Norge.

Telenor Mobil - Dekning, priser og anmeldelse

Telenor - tidligere kalt televerket. har siden sin oppstart i 1885 levert telefoni-tjenester til Norges befolkning! De har klart å holde tritt med den moderne utviklingen, og dominerer fremdeles mobilmarkedet i Norge.

De leverer en rekke spennende tjenester knyttet til mobiltelefoni, TV, mobilt bredbånd, internett og bedriftstjenester som sentralbord og øvrige kommunikasjonsløsninger.

Vi skal fokusere på deres tjenester knyttet til mobiltelefoni og privatpersoner i denne artikkelen, selv om de også tilbyr fastnett/fibernett og en rekke andre tjenester til både bedrifter og private forbrukere.

De tilbyr flere spennende mobilabonnement til kompetitive priser, og er per i dag ledende ved å tilby et mobilabonnement med hele 200 GB per måned!

De gjør det også særdeles bra i diverse kundeservicekonkurranser, noe som vitner om at de leverer en god tjeneste til Norske forbrukere.

Les videre for å vite mer om Telenor Mobil. Avslutningsvis skal vi komme med vår anmeldelse av denne mobiloperatøren!

Dekning og dekningskart - Norges bredeste dekning

Telenor tilbyr Norges bredeste dekning med over 86% arealdekning. (Kilde, Telenor.no) Slik kan man bruke Telenor sitt mobilnett i store deler av Norge, på en trygg og stabil måte!

Dette er en relativt sikker mobiloperatør for personer og husholdninger som har behov for bred dekning, og ofte befinner seg på reisefot i regi av jobben, ferie eller rett og slett reiser mye rundt om i Norge av ulike grunner.

Telenor er kjent for å ha Norges bredeste mobildekning både i byen og på landsbygda, men det er nok hovedsakelig på landsbygda - de skiller seg ut fra sine konkurrenter.

Over 99% av befolkningen vil ha dekning i sine hjem, noe som gjør at stort sett hele Norge vil ha 4G eller 5G dekning der de bor.

De scorer som regel høyt i uavhengige dekningstester, og leverer ofte tjenester i områder hvor øvrige konkurrenter gjerne sliter - som i fjellet, daler og kystområder!

Les mer: Les mer om mobildekning. (Kilde, Wikipedia.org)

Hvis dekning er viktig for deg, vil Telenor svært ofte være et trygt valg! Sjekk gjerne ut deres dekningskart før du velger Telenor, for å forsikre deg om at de har dekning i området du ferdes i.

Mobilabonnement

Telenor Mobil tilbyr flere ulike abonnement tilpasset en stor del av befolkningen, selv om prisene ofte ligger i det øvre sjiktet - får man også flere tilleggstjenester. Det finnes som sådan noen abonnement som er unntak.

Deres mobilabonnement med hele 200 GB data hver måned, er for eksempel svært prisgunstig hvis man tar utgangspunkt i pris per gigabyte data.

Øvrige mobilabonnement har generelt noe høyere priser enn flere av deres konkurrenter, men har en rekke spennende fordeler og tilleggstjenester.

De gir også rabatter for barn og familier, noe som senker prisene ytterligere! Periodemessig har de også kampanjer, hvor man kan få avslag i pris på abonnement, elektronisk utstyr eller mer data inkludert.

Priser

Telenor sine mobilabonnement koster fra kr 149,- for 5GB for barn under 13 år, og kr 799,- for 200 GB mobildata for voksne!

Selv om Telenor har litt høyere priser enn flere av sine konkurrenter - har de også noen mobilabonnement som gir svært høy valuta for pengene. Det billigste er ikke alltid det beste, og Telenor vil være et godt valg for mange.

De tilbyr få mobilabonnement med begrenset data per måned, men har flere ulike abonnement med ubegrenset data per måned - perfekt for personer som bruker mye data!

Dette koster Telenor sine mobilabonnement for private forbrukere:

Nb! Prisene er veiledende, og kan forandre seg over tid eller ved kampanjer. For en komplett og gjeldende oversikt til enhver tid, må du selv sjekke Telenor sine nettsider.

Som vi kan lese av tabellen, har Telenor noe dyrere priser enn mange av sine konkurrenter, men de tilbyr noen svært attraktive abonnement med fri data - som inkluderer en rekke tilleggstjenester og fordeler, eller mye data med høy hastighet.

I tillegg kan man få avslag i pris dersom man er under 13 eller 30 år, eller er en familie som har flere abonnement hos Telenor.

Barn og unge

Barn og unge under 13 eller 30 år, kan få avslag i pris på en rekke abonnement fra Telenor! De yngste under 13 år, kan få rundt 50% avslag i pris, mens personer under 30 år - vil få rundt 25% avslag i pris!

Det gjør at abonnementene vil gi høy valuta for pengene, for personer som kan benytte disse rabattene! Da er Telenor en utmerket mobiloperatør, som har svært kompetitive priser.

Familierabatt

Man kan få familierabatt ved å samle flere av sine mobilabonnement hos Telenor. Da får man enten 50 kr eller 100 kr i avslag for hvert mobilabonnement ekstra.

Det første mobilabonnementet vil ikke få avslag i pris, men øvrige abonnement gir avslag i pris. Her kan det være mye penger å spare for større familier, spesielt hvis en del av medlemmene er under 13 eller 30 år!

Tilleggstjenester mobil

De inkluderer også en rekke tilleggstjenester til mobil. Det er også mulig å betale ekstra for enkelte av disse, dersom man ønsker å ta i bruk noen av tjenestene som ikke er inkludert i mobilabonnementet.

Avhengig av hvilket abonnement man velger, vil man også få en rekke av disse tjenestene inkludert i abonnementet - uten å måtte betale ekstra.

Noen av disse tilleggstjenestene er gjerne ikke noe alle har bruk for, men som kan komme godt med for mange personer.

Disse tilleggstjenestene er enten inkludert eller kan kjøpes til mobilabonnementene til Telenor:

  • Min Sky: Lagring av media og informasjon på internett gjennom tjenesten ''Min Sky''.
  • Data Rollover: Mobilabonnement med begrenset data, vil inneholde data rollover. Ta med ubrukt data videre til neste måned.
  • Nummervarsel: Bli automatisk varslet når kjente svindlere forsøker å ringe deg. Vil naturligvis ikke fange opp alt, men svært mye.
  • Nettvern: Filter som blokkerer utrygge nettsider og farlige nettsider. Man får opp advarsel når man besøker kjente sider som kan være skadelige.
  • Se Hvem: Se hvem som ringer, nummeroppslag og lagring av kontakter på internett. Søk opp kontakter og telefonnumre i hele Norge.
  • Safe: Vær tryggere på internett. Bli varslet hvis dine personopplysninger eller kredittinformasjon havner på internett.
  • Nettslett: Få juridisk bistand dersom informasjon om deg havner på internett mot din vilje, eller du utsettes for andre kriminelle ting.
  • Ekstra SIM-kort: Enkelte abonnement gir deg ekstra SIM-kort eller datakort inkludert i abonnementet. Dette kan også kjøpes utenom for en liten kostnad.

Telenor gir deg dekning der '' Ingen skulle tru at nokon kunne bu''. (Foto- Freepik.com)

Fordeler

Telenor er en av de mobiloperatørene med flest fordeler og tilleggstjenester inkludert i sine mobilabonnement. Dette gjelder spesielt deres abonnement med ubegrenset data!

Her kan man få ekstra SIM-kort, tilgang til Min Sky, Nettslett og en rekke andre tjenester uten økt kostnad i pris.

Dette er de beste fordelene med Telenor Mobil:

  • Bred dekning: Telenor har ekstremt bred dekning i distriktene, og vil kunne tilby mobildekning i mange områder hvor konkurrentene sliter. Dette er et trygt valg for deg som verdsetter dekning eller bor i utsatte områder.
  • Fysiske butikker: Telenor har en rekke fysiske butikker i mange av Norges største byer, noe som gjør at man kan få hjelp fysisk i stedet for kun via internett eller telefonen. Finn nærmeste Telenorbutikk her (Kilde, Telenor.no)
  • Ubegrenset data: Tilbyr flere abonnement med ubegrenset data med varierende hastighet og ulike tilleggstjenester.
  • Hastighet: Mange av deres abonnement har høy hastighet i forhold til flere av deres konkurrenter.
  • Fordeler og tilleggstjenester: Mange av abonnementene har en rekke fordeler og tilleggstjenester som; Min Sky, Nettslett, Ekstra SIM-kort, sikkerhetstjenester, foreldrekontroll osv.
  • Rabatter: Familierabatt og rabatter for barn og unge under 30 og 13 år. Her kan man få relativt store avslag i pris.
  • Kampanjer: De har kampanjer i perioder, som kan gi avslag i pris på abonnementet eller elektroniske produkter. Av og til kan man få ekstra data inkludert.

Ulemper

Dessverre finner vi også noen ulemper med Telenor, noe man gjør hos alle mobiloperatører. De fleste av disse er knyttet til prisene, og at de tilbyr få abonnement med begrenset mengde data.

Dette er de verste ulempene med Telenor Mobil:

  • Dyre priser: Prisene er noe høyere enn hos mange av deres konkurrenter, selv om enkelte abonnement gir høy valuta for pengene. Hvis man kan få rabatter, blir prisene også noe mer kompetitive.
  • Få valg: Få valgmuligheter. De tilbyr kun 2 abonnement med begrenset data, og 4 med ubegrenset data.
  • Litt komplekst utvalg: Abonnementene med ubegrenset data er relativt like, og det kan være litt komplekst å finne riktig abonnement.
  • Kampanjer: For å benytte seg av de beste kampanjene, må man ofte binde seg i 12 måneder som privatperson.

Telenor bedrift

Telenor tilbyr også sine tjenester til bedrifter, og er en totalleverandør av mobiltelefoni- og internettjenester. Dette er et utmerket valg for mellomstore og store bedrifter, som har behov for en rekke tjenester knyttet til internett og mobil.

De har som sådan noe høyere priser enn enkelte andre operatører, og vil ikke være det billigste valget i alle tilfeller. Trenger man på den andre siden en rekke ulike tjenester, vil Telenor Bedrift være et godt valg.

Andre tjenester fra Telenor

Telenor tilbyr også en rekke andre tjenester ut over mobiltelefoni for privatpersoner, og vi har derfor valgt å ta med et lite avsnitt om disse tjenestene også. Ofte ønsker man gjerne å samle flere tjenester hos en aktør, og da er Telenor en valgmulighet.

De leverer en rekke tjenester knyttet til mobiltelefoni, bredbånd og TV - og er på en måte en totalleverandør av disse tjenestene. Det er en av grunnene til at mange velger Telenor som leverandør.

Disse tjenestene kan Telenor tilby:

  • Mobiltelefoni
  • Fast-/fibernett
  • Mobilt bredbånd
  • Trådløst bredbånd
  • Telenor bedrift
  • TV-pakker og TV-løsninger
  • Sikkerhetstjenester

Telenor er et trygt valg for deg som ønsker å kombinere flere tjenester hos en leverandør. Du må imidlertid sjekke at dekningen og tjenestene fungerer i området du ønsker å bruke de i.

Mobilt bredbånd

Mobilt bredbånd er et utmerket alternativ for deg som ønsker å bruke store mengder mobildata. Mobilabonnement inneholder gjerne kun 100 - 200 GB mobildata med høy hastighet, mens et mobilt bredbånd kan inneholde opptil 1 200 GB data per måned.

Telenor tilbyr en form for mobilt bredbånd i sitt største mobilabonnement som inneholder 200 GB mobildata. Dette kan regnes som en form for mobilt bredbånd, og det inkluderer også 2 ekstra SIM-kort som kan monteres i andre enheter eller en ruter.

Slik kan du få en form for mobilt bredbånd / mobilabonnement til en svært kompetitiv pris, men det fordrer at du/dere ikke har behov for mer enn 200 GB mobildata med høy hastighet.

Kundeservice

Telenor har fått mye skryt for sin kundeservice, og leverer en svært god tjeneste. Her kan man få hjelp hvis problemer skal oppstå, av kompetente kundeservicemedarbeidere.

De har også en svært tilgjengelig og informativ FAQ ( ofte stilte spørsmål) side, hvor man kan forsøke å feilsøke på egenhånd. Her finner man vanlige problemer og løsninger til disse.

Du kan kontakte Telenor via:

Åpningstider:

  • Hverdager: 08 - 19
  • Lørdager: 09 - 16
  • Søndager: Stengt på Søndager og Helligdager.

De gjør det også relativt bra i diverse kundeservicebarometer som måler hvor fornøyd deres kunder er med tjenestene til Telenor:

  • Norsk Kundebarometer: Tilfredshet, 74,6 - Lojalitet, 82,4.

OneCall ble bransjevinner med; Tilfredshet, 81,3 - Lojalitet, 85,6. (Kilde, Bi.no)

  • Epsi-Norway: Tilfredshet 70.

Øvrige selskap fikk 72,2 i snitt. (Kilde, Epsi-norway.org)

Som vi kan se, gjør Telenor det relativt bra, men ligger litt bak diverse andre aktører! Det betyr imidlertid ikke at de leverer en dårlig tjeneste, men at de gjerne har forbedringspotensial.

Telenor min side

Du kan også styre veldig mye fra «Min Side» via Telenor sine nettsider eller deres applikasjon kalt «Mitt Telenor». Applikasjonen kan lastes ned via Google Play eller Apple Store.

Her får du full oversikt over ditt mobilabonnement, samtidig som du kan justere, kansellere eller sette dine mobilabonnement på pause.

Dette kan du gjøre via Telenor «Min Side - Mitt Telenor»:

  • Oversikt: Få oversikt over dine abonnement og tjenester.
  • Faktura: Håndter faktura eller hold oversikt over dine kommende og eldre faktura.
  • Bestill: Bestill nye tjenester, SIM-kort eller datapakker og tilleggstjenester til dine abonnement.
  • Endre abonnement: Du kan endre dine abonnement i henhold til din avtale, avhengig av bindingstid og oppsigelsestid osv.
  • Sikkerhetstjenester: Styr dine sikkerhetstjenester som «Safe» og andre ting.
  • Foreldrekontroll: Foreldrekontroll gir deg økt oversikt over barnas bruk av internett. Sett restriksjoner eller følg med på deres databruk.
  • Hjelp og kundeservice: Få hjelp ved å kontakte kundeservice eller les om hvordan du kan fikse ulike problemer.
  • Finne PUK kode: Finn PUK kode til dine mobilabonnement dersom du har tastet inn feil SIM-kode 3 ganger.

Telenor «Min Side eller Mitt Telenor» lar det utføre en rekke funksjoner på en oversiktlig og enkel måte. Det koster ingenting å bruke, men lar deg få økt oversikt over dine abonnement.

Oppsummering: Vår vurdering

Telenor er et trygt valg for en stor del av befolkningen! Hvis stabilitet og dekning er det viktigste for deg - vil Telenor være et svært godt valg. Det gjelder også hvis du kan benytte deg av en eller flere av deres tilleggstjenester.

De er imidlertid ikke blant de billigste leverandørene på markedet, med unntak av visse mobilabonnement - for eksempel deres største med 200 GB mobildata, eller hvis man kan benytte seg av deres abonnement for barn under 13 år.

Da har de usedvanlige gode priser, og ligger helt i toppen - prismessig. De har i tillegg kampanjer i perioder, som kan gi oss forbrukere rabatterte priser eller andre fordeler.

Alt i alt er Telenor et sikkert valg for deg som ønsker et trygt og sikkert mobilabonnement. Det inneholder en rekke sikkerhetsfunksjoner, og mange øvrige fordeler og tilleggstjenester.

Vi kan trygt anbefale Telenor som en av de beste mobiloperatørene for deg som verdsetter sikkerhet, dekning og tilleggstjenester! Hvis du ser etter en lavpris-aktør, finnes det en del billigere mobiloperatører.

Ofte stilte spørsmål om Telenor Mobil

Hva koster det å ringe Telenor Kundeservice?

Det koster ingenting å ringe Telenor sin kundeservice, så lenge du har et mobilabonnement som inkluderer fri tale. Det kan koste penger hvis du for eksempel ringer fra utlandet, da egne priser vil gjelde fra utlandet til Norge.

Jeg får opp feilmeldinger fra Telenor?

Hvis du får opp feilmeldinger fra Telenor, anbefaler vi at du søker på Google eller Telenor sine nettsider ved å følge disse stegene:

  1. Gå til Telenor sine nettsider eller Google.
  2. Kopier den eksakte feilmeldingen inn i søkefunksjonen og kombiner den med Telenor i slutten eller starten av setningen.
  3. Trykk søk.
  4. Forsøk å finne frem til problemet og en eventuell løsning.

Du kan også sjekke ut Telenor sine hjelpesider eller kontakte deres kundeserviceavdeling via chat eller telefon. De har åpent i ukedager og på lørdager.

Er Telenor Mobil Privat verdt det?

Telenor Mobil Privat har en rekke flotte mobilabonnement som vil være vel verdt pengene for mange norske forbrukere, men ikke alle. De har svært mange fordeler og tilleggstjenester, men også litt høyere priser enn mange andre konkurrenter.

Derfor bør du sammenligne priser og tjenester hos flere operatører, for å finne ut om Telenor Mobil vil være det beste valget for deg og din husholdning.

Kan man bruke Telenor Mobil i Tyrkia?

Ja, men med egne priser. Tyrkia er ikke en del av EU/EØS, og vil derfor ikke være omfattet av Roam Like Home avtalen. Her vil egne priser gjelde for bruk i Tyrkia eller hvis man ønsker å ringe til Tyrkia fra Norge.

Du kan selv sjekke gjeldene priser på Telenor sin nettside. Her finner du priser fra Norge til Tyrkia og omvendt. Du finner også priser knyttet til bruk av mobildata i Tyrkia, og eventuelle kostnader for datapakker som fungerer i denne sonen.