Hvordan bytte mobilabonnement: Bytt mobiloperatør

Hvordan bytte mobilabonnement: Bytt mobiloperatør

Mange ønsker av naturlige årsaker å bytte mobilabonnement eller mobiloperatør. Fremgangsmåten og prosessen er noe annerledes, avhengig av om man både vil bytte mobilabonnement, men til en annen operatør eller kun selve abonnementet.

Vi skal derfor ta våre lesere gjennom en komplett guide til hvordan man kan bytte mobilabonnement, uavhengig av om man også ønsker å bytte mobiloperatør også!

Dette er heldigvis uhyre enkelt i dag, og mobiloperatørene eller selgerne kan være svært behjelpelige - velger man å få hjelp til å bytte operatør, trenger man ofte bare å godkjenne overføringen via BankID for å verifisere sin identitet.

Tips: Få uforpliktende tilbud på mobilabonnement fra flere operatører eller sammenlign priser for å finne de billigste mobilabonnementene.

Når kan man bytte mobilabonnement eller operatør?

Man kan som regel bytte mobilabonnement eller operatør når man vil, dersom man ikke har bindingstid. Abonnementet blir som regel ikke overdratt før utgangen av neste måned, på grunn av oppsigelsestid.

Dersom man har bindingstid, må man vente til bindingstiden er over, før man kan bytte operatør - men kan man oppgradere eller nedgradere sitt mobilabonnement hos den samme mobiloperatøren, selv om man har bindingstid.

Man kan som regel ikke nedjustere abonnementet til et billigere abonnement hvis man har bundet seg til et abonnement. (egne vilkår kan gjelde)

Les også: Finn beste og billigste mobilabonnement for familier.

Bindingstid

Bindingstid blir sjeldent brukt når det kommer til privatkunder, men enkelte kampanjer og tilbud kan innebære bindingstid. Da er den som regel på 12 måneder for privatkunder og 24-36 måneder for bedriftskunder.

Man kan avbryte avtalen før avtaletiden utløper, men dette koster ofte mer enn det er verdt. Hvis ikke dekningen er helt fraværende, bør man vurdere å vente ut bindingstiden, da bruddgebyret kan være like høyt som store deler av årskostnaden.

Lær mer: Vil du vite mer om avtalevilkår, bindingstid og oppsigelsestid? (Kilde, Nkom.no)

Oppsigelsestid

Absolutt alle vanlige mobilabonnement i Norge har en form for oppsigelsestid hvis man vil bytte operatør, siden man betaler etterskuddsvis. Dermed må man vente ut inneværende måned, men også neste måned.

Man kan justere opp mobilabonnementet i inneværende måned, men ikke ned. Ønsker man å nedjustere abonnementet, vil endringen først ta effekt neste måned.

Kontantkort / forhåndsbetalt abonnement vil ikke ha oppsigelsestid, siden man har betalt på forhånd. Hvis man bruker dette, kan man bytte mobiloperatør når man vil, uten at dette fører til en økt kostnad.

Tips: Man kan naturligvis bytte mobiloperatør når man vil, men må betale for tjenesten ut oppsigelsestiden eller bindingstiden. Har man bindingstid, kan man betale et bruddgebyr, men dette lønner seg sjelden.

Kan man bytte mobilabonnement på dagen?

Ja, hvis man ønsker å oppgradere sitt abonnement, men beholde den samme mobiloperatøren - kan man som regel bytte mobilabonnement på dagen. Det samme gjelder hvis man bruker kontantkort / forhåndsbetalte abonnement.

Hvis man derimot ønsker å nedjustere sitt mobilabonnement, må man vente på at det tar effekt neste måned.

Ønsker man på den andre siden å bytte både mobilabonnement og mobiloperatør, må man som regel vente ut inneværende måned + neste måned før byttet tar effekt.

Det er lurt å bestille et nytt abonnement før måneden er omme, da blir det kortere ventetid enn hvis man velger å vente til neste måned.

Slik bytter man mobilabonnement hos samme operatør

Mann som snakker i telefonen utenfor huset. Det er en elv i bakgrunnen.

Det finnes flere måter å bytte abonnement på, og man kan velge å gjøre dette selv eller få bistand. (Foto- Freepik.com)

I dette avsnittet skal vi fortelle mer om hvordan man kan bytte mobilabonnement til et annet abonnement, men hos samme mobiloperatør. Dette er enkelt, og kan gjøres på flere måter.

Ønsker man å oppjustere abonnementet til et abonnement som er dyrere, kan dette gjøres i inneværende måned, og endringene vil ta effekt umiddelbart.

Hvis man vil nedjustere sitt mobilabonnement til et billigere abonnement, vil ikke endringene ta effekt før neste måned. Dette har med fakturering å gjøre, og stort sett alle vanlige abonnement fungerer slik. (Med unntak av kontantkort osv.)

Slik bytter du mobilabonnement hos samme operatør:

  1. Kontakt selskapet: Kontakt selskapet via telefon og få informasjon om potensielle abonnement eller sjekk mulighetene via nettsiden / appen.
  2. Gjør det selv: Besøk din mobiloperatør sin hjemmeside eller applikasjon. For eksempel Talkmore. (Kilde, Talkmore.no) Logg deretter inn med din bruker, og forandre abonnementet til ønsket abonnement fra «Min Side».

Hvis du velger å gjøre det selv, finner du som regel funksjonen under «Min Side» eller via deres applikasjon. Eksakt fremgangsmåte kan variere noe, men det skal være lett tilgjengelig.

Psst! Vi anbefaler at man sjekker ut andre mobiloperatører i samme slengen. Slik kan man spare penger. Det er ikke alltid slik at mobiloperatøren man bruker fra før av, alltid vil være den beste.

Slik bytter man mobiloperatør

Hvis man også ønsker å bytte mobiloperatør i tillegg til mobilabonnement, vil fremgangsmåten være noenlunde lik, men man må naturligvis finne en ny mobiloperatør, og deretter bestille et abonnement.

Dette kan gjøres på flere måter. Man kan for eksempel fylle ut vårt uforpliktende tilbudsskjema og få personlige tilbud, finne og bestille ønsket abonnement selv via informasjon på internett eller kontakte mobiloperatøren direkte.

Det enkleste vil ofte være å bli kontaktet av selgere for å få uforpliktende tilbud, men man kan også undersøke kostnader og abonnement på egen hånd, og bestille dette helt selv - eller ringe en mobiloperatør man er nysgjerrig på.

Slik bytter man mobiloperatør og mobilabonnement:

  1. Finn operatør: Finn ønsket operatør og abonnement selv eller motta uforpliktende tilbud ved å fylle ut vårt tilbudsskjema.
  2. Snakk med selger: Snakk med en selger for å finne riktig abonnement for deg, dersom du velger denne metoden.
  3. Kontakt mobiloperatøren: Hvis man har funnet en mobiloperatør og et abonnement man liker, kan man kontakte denne for å bytte mobilabonnement.
  4. Bytt selv: Man kan også bytte selv via hjemmesidene eller applikasjonene til de ulike mobiloperatørene. Da må man velge abonnement, og følge stegene i prosessen man får oppgitt.

NB! Eksakt fremgangsmåte kan variere fra mobiloperatør til mobiloperatør. Vi skal fortelle mer om prosessen i avsnittet under.

Hva skjer når man bytter mobilabonnement?

Dersom man bytter mobilabonnement, men beholder mobiloperatøren skjer det svært lite. Man vil få en høyere, lavere eller lik månedskostnad, avhengig av pris. Abonnementet oppjusteres automatisk når det trer i kraft.

Hvis man har en avtalegiro i nettbanken, vil denne også oppdateres automatisk i henhold til gjeldende kostnad på det nye abonnementet.

Bytter man mobiloperatør, er prosessen noe annerledes. De fleste bytter operatør på en måte som gjør at de har det nye SIM-kortet klart ved utgangen av måneden, slik at de kan bytte umiddelbart når det nye abonnementet er aktivt.

Man bestiller altså et nytt abonnement til utløpsdatoen av det forrige, ofte inneværende måned + neste måned. Den nye mobiloperatøren sender så et SIM-kort på forhånd, slik at man kan bytte det med en gang alt er klart.

Når månedsskiftet kommer, bytter man altså SIM-kort og tar i bruk det nye abonnementet fra den nye mobiloperatøren. Da får man regninger fra den nye operatøren, og bruker deres mobilnett.

Les også: Xplora - Mobilabonnement for barn og smartklokker.

Kan man beholde sitt gamle mobilnummer når man bytter abonnement?

Ja, når man bytter mobilabonnement og/eller mobiloperatør, kan man beholde det gamle mobilnummeret sitt. (Såfremt man ikke har en særegen avtale om for eksempel gullnummer osv.)

Dette kan man velge selv. Det er også mulig å få et nytt mobilnummer, dersom man ønsker dette, men de fleste velger av naturlige årsaker å beholde sitt gamle mobilnummer.

Man blir ofte spurt om dette når man er i kontakt med sin nye mobiloperatør, eller kan velge dette selv når man bestiller et nytt abonnement hos en annen operatør på egen hånd.

Les også: Gamle mobiltelefoner: Kjøp, salg, pant og verdi - selg eller kjøp brukte mobiltelefoner.

Oppsummering: Det er enkelt å bytte mobilabonnement og operatør

Det er ofte veldig enkelt å bytte mobilabonnement eller mobiloperatør. Hvis man er usikker på hvordan man går frem, kan man ofte få hjelp til dette av selgere eller kundeserviceavdelingen til ulike mobiloperatører.

Disse vil være svært behjelpelige, men bytter man operatør, må man ofte signere for dette med BankID (Kilde, BankID.no) eller møte opp i fysiske butikker for å legitimere seg selv.

Man kan også bytte mobilabonnement eller mobiloperatør helt på egen hånd, ved å besøke nettsiden eller laste ned applikasjonen til mobiloperatøren man ønsker å bruke.

Herfra kan man velge ønsket mobilabonnement. Husk at de ofte kjører kampanjer som kan gi avslag i pris, men at disse kan innebære bindingstid! Mange operatører har også ulike velkomsttilbud for nye kunder!

Ofte stilte spørsmål