Xplora

Xplora tilbyr trygge og barnevennlige mobilabonnement og smartklokker for hele familien - les mer om denne mobiloperatøren og hva de kan tilby av fordeler, tjenester og produkter her!

Bilde fra fjellheimen i Trondheim med snødekt skog og store fjellXplora Logo

Vi har ingen samarbeid med Xplora

Sist oppdatert søndag 5. oktober 2025 kl. 23:00

Xplora ble til i 2016 etter at en familiefar fra Trondheim fikk en ide da han mistet sønnen sin på et kjøpesenter - dermed oppstod Xplora mobilabonnement og smartklokker.

De har hovedfokus på barnevennlig mobilabonnement og smartklokker med sikkerhetsfunksjoner, GPS-sporing og foreldrekontroll.

Dette skaper en tryggere hverdag for barna, og gir en økt trygghetsfølelse for de foresatte. Xplora tilrettelegger for økt trygghet, og vil være et smart valg for foresatte som ønsker ekstra sikkerhet og trygghet i hverdagen.

Tips: Det finnes mange barnevennlig mobilabonnement på markedet - Sammenlign priser for å finne det beste mobilabonnementet.

Xplora - Priser, funksjoner og anmeldelse

Vi skal ta for oss Xplora sine funksjoner, priser, dekning og andre relevante ting knyttet til denne mobiloperatøren, som også selger sine egne smartklokker!

De har hovedsakelig et fokus på barn og barnefamilier, men alle kan bruke deres tjenester, selv om de naturligvis fungerer best for barn og familier.

Sammenlignet med andre barnevennlige mobiloperatører med inkluderte sikkerhetstjenester og andre funksjoner myntet på barn og barnefamilier, har de relativt kompetitive priser.

Ønsker man et mer budsjettvennlig alternativ, finnes det imidlertid billigere leverandører. Er barnet under 13-16 år, kan man også få tilbud og lavere eller like priser hos velkjente mobiloperatører som Telenor og Telia.

Xplora har kort fortalt kompetitive priser, men er noe dyrere per gigabyte enn lavpris-aktører som Ice og Chilimobil.

Hvis barnevennlige funksjoner og sikkerhetstjenester er viktig for deg, vil Xplora være et godt valg, men dersom prisen er det viktigste - finnes det billigere leverandører.

Xplora bruker Telenor sitt mobilnett som er kjent for bred dekning og stabile tjenester. Med forventet hastighet på rundt 100 Mbit/s og en maksimal hastighet på 450 Mbit/s har de også relativt høye hastigheter.

Deres abonnement inkluderer for så vidt lite mobildata, og det største abonnementet inneholder kun 8 GB mobildata per måned. Hastighet vil derfor ikke være så veldig relevant, da inkludert data fort brukes opp.

Følg med videre for å lese mer om Xplora sine tjenester, funksjoner og hvorfor denne operatøren egner seg best for barn og barnefamilier!

Mobilabonnement: Best for barn og barnefamilier

Deres mobilabonnement egner seg best for barn og barnefamilier - med en maksgrense på 8 GB i deres største mobilabonnement. Dette er noe lite for voksne personer med større behov enn barn.

Det er dermed ikke slik at voksne ikke kan bruke Xplora sine abonnement, noe de kan - men det finnes bedre og billigere alternativer til den samme prisen eller rett og slett lavere pris.

Mange som velger Xplora gjør det nemlig på grunn av funksjonene, egenskapene og kontrollen man får som foresatt og bruker av abonnementet.

Her får man økt kontroll og brukervennlighet som foresatt, og kan begrense mobilbruken til barna når det kommer til utvalgte tjenester.

Dette øker ikke bare oversikten, men kan også bidra med at barna ikke besøker utilsiktede nettsteder eller bruker penger på ulike applikasjoner osv.

Nå var imidlertid Xplora tidlig ute med mange av disse tjenestene, men vi ser at flere store mobiloperatører i dag inkluderer mange av de samme funksjonene i sine abonnement.

Priser

Xplora har litt dyrere priser enn enkelte andre mobiloperatører, og spesielt hvis man sammenligner inkludert data med andre barneabonnement hos øvrige aktører.

De inkluderer imidlertid mange flotte funksjoner for foresatte, som kan koste ekstra hos enkelte andre mobiloperatører, eller som ikke tilbys i det hele tatt.

Dette koster Xplora sine mobilabonnement:

NB! Prisene kan forandre seg over tid. For gjeldende priser til enhver tid, må du selv sjekke Xplora sine nettsider. Vi forsøker kontinuerlig å oppdatere prisene slik at de er i henhold til gjeldende priser.

Som vi kan se, tilbyr Xplora relativt små mobilabonnement og ingen abonnement med ubegrenset bruk av data. Prisene er også noe høye for enkelte av abonnementene sammenlignet med flere av deres konkurrenter.

Man bruker imidlertid ikke Xplora for prisen - men for tilleggstjenestene og den økte sikkerheten man som foresatt og barna kan få.

Hastighet: Noe lav, men har ingenting å si

Hastigheten til Xplora er begrenset til 450 Mbit/s, med en teoretisk forventet hastighet på rundt 100 Mbit/s (Opplyser de selv om, Kilde, Xplora.no) Dette er noe lavt i forhold til andre som tilbyr ubegrenset hastighet.

Til syvende og sist har hastighet lite å si, da den inkluderte datamengden er så begrenset. Har man en faktisk hastighet på 100 Mbit/s, brukes den inkluderte datamengden på for eksempel 8 GB opp på 80 sekunder.

Lite inkludert data

Deres største abonnement inkluderer kun 8 GB mobildata, noe som er svært lavt i forhold til mange av deres konkurrenter. Disse abonnementene er hovedsakelig laget med fokus på yngre barn, og da er ofte lite data inkludert.

Vi ser det også hos andre leverandører som har reduserte priser på abonnement for barn - hvor de største abonnementene ofte har 3-10 GB data inkludert.

Prisen per gigabyte data er imidlertid noe høyere enn hos andre barnevennlige mobiloperatører for abonnement for barn. Når inkludert data er brukt opp, struper de hastigheten slik at man ikke kan bruke internett.

Ingen data rollover

Man kan ikke ta med ubrukt data videre til neste måned med Xplora, noe som gjør at man kun kan bruke den inkluderte mengden data hver måned. Hvis man ikke bruker opp inkludert data, forsvinner den neste måned.

Svært mange mobiloperatører tilbyr data rollover i sine minste mobilabonnement, og det er nærmest noe man kan forvente - selv om ikke alle gjør det.

Bruker man opp inkludert data må man betale for løpende forbruk. Dette koster kr 0,89 per MB med en makspris på kr 399,- per måned.

Prisen er dermed noe dyr for løpende forbruk, men det er å forvente. Man kan også kjøpe enkelte datapakker til redusert pris, dersom inkludert data er brukt opp.

Xplora klokker og mobiltelefoner

I tillegg til mobilabonnement som er fordelaktige for barn og foresatte, selger Xplora også egne smartklokker og mobiltelefoner som er spesialutviklet for å tilfredsstille barnas behov, og forenkle hverdagen for de foresatte.

Disse har mange av de samme funksjonene man får via mobilabonnementet, men kan integreres enda bedre sammen med mobilabonnementene til Xplora.

De kommer også med ytterligere funksjoner og sikkerhetsinnstillinger man kan dra nytte av som foresatt, noe som sikrer både barnas sikkerhet - og fører til økt trygghetsfølelse for foreldre.

Prisene på disse vil være relativt kompetitive sammenlignet med tilsvarende mobiltelefoner, men utvalget er mye mindre. De selger kun et knipe klokker - og én mobiltelefon.

Fordelen med å kjøpe mobiltelefon og/eller smartklokke herfra er at det er lettere å integrere funksjonene, i tillegg til at disse produktene er laget med tanke på barnas velvære og vil ha simplere funksjoner enn andre merker.

Fordeler med Xplora

Xplora er en veldig fordelaktig mobiloperatør som selger mobiltelefon og smartklokker for barn og unge. Her får man mange fordeler knyttet til bruk for barn og oversikt for foresatte.

Dette er de beste fordelene med Xplora:

  • Barnevennlig: Barnevennlig mobilabonnement og produkter med ekstra funksjoner og tjenester både for foresatte, men også barna
  • Oversikt for foreldre: Foreldre får økt oversikt over barnas bevegelser og nett-aktivitet.
  • Trygghet: Funksjonene i abonnementet og produktene kan gi økt trygghet for de foresatte.
  • Sikkerhetsfunksjoner: Mobilabonnementet, mobilen og smartklokkene har en rekke innebygde sikkerhetsfunksjoner.
  • Brukervennlighet: En av fordelene med Xplora er at alle funksjonene er svært brukervennlige og forhåndsinstallerte i appen / produktene.
  • Hastighet: Overraskende grei hastighet - mer enn nok i forhold til inkludert data i de ulike abonnementene.
  • Telenor-dekning: Telenor har svært bred dekning i Norge.
  • Kompetitive priser: Selv om Xplora ikke har de laveste prisene, har de generelt kompetitive priser i mange av sine abonnement.

Ulemper med Xplora

Dessverre finner vi også en del ulemper med Xplora, og mange av disse er knyttet til prisen, og at abonnementene og produktene fungerer best for barn - men ikke voksne, selv om voksne også kan bruke disse tjenestene og produktene.

Dette er de største ulempene med Xplora:

  • Hovedsakelig for barn: Både deres abonnement og produkter er utviklet med tanke på bruk av barn - det finnes bedre abonnement, smartklokker og mobiltelefoner for voksne til den samme prisen.
  • Pris: Det finnes billigere mobilabonnement for barn og voksne, men man får noen litt unike fordeler med disse abonnementene og produktene.
  • Svært lite data: Barneabonnement inkluderer ofte mindre mobildata enn for voksne, men her er det få valgmuligheter for barn og voksne som bruker mye data.
  • Få valgmuligheter: Relativt få produkter og mobilabonnement å velge mellom.
  • Ingen data rollover: Mange abonnement med lite data inkluderer data rollover - dette får man ikke hos Xplora.
  • Få tilleggstjenester for voksne: Få tilleggsfordeler for voksne, selv om de inkluderer mange fordeler og tjenester for barn og foresatte.

Dekning: Telenor dekning

Xplora har dekning i store deler av Norge via Telenor sitt mobilnett - Bilde fra Nidarosdomen i Trondheim. (Foto- Pexels.com)

Xplora bruker Telenor sitt mobilnett, som har et bredt 4G-nettverk og relativt bra 5G-nettverk. Her får man dekning i store deler av Norges langstrakte land, og stort sett alle tettsteder og småbygder vil ha dekning fra Telenor.

Hvis man er usikker på om Telenor tilbyr dekning i sitt område, og om det er 3G, 4G eller 5G, kan man sjekke Telenor sitt dekningskart. (Kilde, Telenor.no)

Her kan man sjekke teoretisk dekning for å forsikre seg om at Xplora vil ha bra dekning eller dårlig dekning i området man bor i. Lokale forhold kan spille inn, og selv om det i teorien er dekning der man bor, kan det hende at den er dårlig.

Telenor er imidlertid et bra valg for personer som ønsker dekning langs kysten og i mindre tettbygde strøk. Telia og Telenor drifter begge sine egne mobilnett, og har relativt lik dekning - Telenor er som regel et trygt valg.

Barnevennlighet og økt trygghet

Xplora har hovedfokus på barnevennlighet og økt trygghet gjennom flere av sine funksjoner og tilleggstjenester. Her får foreldre økt kontroll og dermed en tryggere hverdag.

Noen av disse funksjonene lar deg som foresatt kontrollere forbruk av data, og tilrettelegger også for at man kan sperre for bruk av enkelte tjenester.

Dette er noen av funksjonene og tjenestene som bidrar til økt sikkerhet:

  • Alltid full kontroll: Kontroll over kostnader og faktura for foresatte. Man kan unngå uforventede kostnader på grunn av barnas atferd.
  • Fast sperre: Følgende tjenester er sperret fra start - Roaming (bruk i utland), teletorg, utgående samtaler til utland, innholdstjenester som spill og ringetoner osv.
  • Begrensninger: Man kan sette begrensninger for bruken via et appstyrt kontrollprogram. Skjermtid og uønsket innhold er noen av disse begrensningen man kan sette.
  • Egne enheter: Egne enheter som mobiltelefoner og smartklokker fra Xplora vil ha ytterligere funksjoner og integreringsmuligheter.
  • Klokke: GPS-sporing som gir varsel dersom barna beveger seg utenfor forhåndsbestemte soner osv.
  • Ringe-begrensninger: Man kan velge hvem som kan ringe barnet via klokker og mobiltelefoner.

Les også: Roam Like Home - Bruk mobilen som hjemme i EU/EØS.

Kundeservice

Kundeservice er en viktig del av mobiltelefonitjenester, og man jo helst ha hjelp dersom det skulle oppstå problemer med mobilabonnementet eller noen av produktene man har kjøpt, men hvor bra er Xplora sin kundeservice?

Det har vi forsøkt å finne ut av, samtidig skal vi fortelle mer om åpningstider og hvordan man kan kontakte Xplora.

Slik kan du kontakte Xplora sin kundeserviceavdeling:

Åpningstider:

  • Tir - Fre: 12:00 - 15:30
  • Lørdag, Søndag og helligdager: Stengt

Åpningstidene er svært innsnevret, men de svarer på henvendelser resten av uken også. De har noe kortere åpningstider enn mange av deres konkurrenter, og hvis man ønsker en operatør som er mer tilgjengelig, kan man velge en annen.

Hva sier andre kunder om deres kundeserviceavdeling?

Xplora har fått noe negativ omtale på diverse internettsider, og en rekke kunder er misfornøyde med deres tjenester - sammenlignet med andre mobiloperatører som har fått bedre tilbakemeldinger.

Noe av dette kan være knyttet til innsnevrede åpningstider, og produktene de selger - men ikke mobilabonnementet. Noen klager på lang ventetid på henvendelser, mens andre er misfornøyd med produktene (klokke og mobil).

Du kan selv lese tilbakemeldingene folk har gitt Xplora på Trustpilot. (Kilde, Trustpilot.no) Man må imidlertid ta mange av tilbakemeldingene med en klype salt, da det stort sett er misfornøyde kunder som legger igjen tilbakemelding.

Konklusjon: Vår anmeldelse

Xplora tilbyr noen spennende mobilabonnement, klokker og mobiltelefoner som er spesielt utviklet for bruk av barn og for å gi økt oversikt for foreldre. De har imidlertid noe høye priser.

Tidligere skilte de seg gjerne ut fra mer generelle mobiloperatører, men i dag får man tilgang til mange av disse funksjonene i andre mobilabonnement eller via applikasjoner.

Det gjør det imidlertid enklere å ta i bruk funksjonene at de er innebygget i abonnementet eller produktene de selger, og det kan øke tryggheten til barnet og trygghetsfølelsen for foresatte.

Deres største abonnement inkluderer også bare 8 GB data, noe som kan være lite for voksne eller enkelte barn. Hvis trygghet for deg som forelder er viktigere enn budsjettet, kan Xplora være et godt valg!

Les også: Talkmore Mobil.

Men ønsker du noe budsjettvennlig eller mer inkludert data, finnes det mange mobiloperatører som gir rabatter til barn under 13-16 år eller mobilabonnement som inkluderer mer data, til en lavere pris.

Ofte stilte spørsmål om Xplora

Hvor mye koster et Xplora abonnement?

Et abonnement hos Xplora koster fra kr 129,- for deres klokke-abonnement til kr 299,- per måned for deres største mobilabonnement med 8 GB. Prisen vil derfor variere avhengig av hvilket abonnement man velger å kjøpe.

Kan man bruke Xplora klokke uten abonnement?

Nei, man må ha et Xplora-abonnement for å bruke alle funksjonene i sin Xplora klokke. Man kan imidlertid bruke en annen mobiloperatør når det kommer til mobildata og mobilabonnementet til klokken, men må fremdeles abonnere på Xplora sine servicefunksjoner for å ta i bruk alle funksjonene til klokken.

Er Xplora klokker for barn verdt det?

Xplora sine klokker har en rekke funksjoner som barn kan benytte seg av, men det fines også mange andre alternativer på markedet. Vi anbefaler å sammenligne priser og funksjoner på disse klokkene, og ta hensyn til at man bør ha et aktivt abonnement hos Xplora for å bruke alle funksjonene.

Er Xplora-app gratis?

Appen krever et aktivt abonnement på Xplora for å fungere, men det koster ingenting ekstra å bruke applikasjonen når man har et abonnement hos Xplora. Uten et abonnement kan man dermed ikke bruke funksjonene i applikasjonen, men applikasjonen i seg selv er gratis å bruke.