Mobildata: Alt du må vite

Mobildata: Alt du må vite

Flere personer bruker i dag mobildata daglig enn bredbånd, og stort sett alle i Norge bruker mobildata hver måned - med få unntak i form av eldre og yngre personer. Det gir oss muligheten til å være på internett i store deler av Norge.

Mobildata lar deg koble til internett via din mobiltelefon eller andre enheter via mobilabonnement, mobile bredbånd og trådløse bredbånd.

Slik kan man koble seg til internett utenfor hjemmet og faste installasjoner med fast-/fibernett. Det har tilrettelagt for bruk av internett på reiser og turer utenfor hjemmet, arbeidsplassen og for eksempel hoteller.

Tips: Få uforpliktende tilbud på mobilabonnement ved å fylle ut vårt tilbudsskjema.

Hva er mobildata?

Mobildata er et utrykk som referer til data som blir sendt gjennom det mobile nettverket via 3G, 4G/LTE eller 5G og versjoner av disse. Det gir brukeren tilgang på internett dersom man har et aktivt abonnement og tilstrekkelig dekning.

Det er en tjeneste som tilbys av diverse mobiloperatører i Norge i form av mobilabonnement og abonnement på mobile bredbånd eller trådløse bredbånd.

Mobilabonnement inneholder ofte en viss andel mobildata med høy hastighet, før hastigheten settes til når inkludert data med høy hastighet er brukt opp. Man får ofte 1 GB til 100 GB med data som har høy hastighet.

Mobildata brukes til å koble seg til internett, og er en sentral del av mange mobilabonnement, og alle mobile bredbånd / trådløse bredbånd.

Data

Data refererer som regel til inkludert mengde data eller mobildata, og er et begrep som brukes om informasjonsmengden man kan motta eller motta. Data er et annet ord for utveksling av informasjon på internett.

For all informasjon som sendes og mottas - vil en viss mengde data bli brukt. Jo større filen / informasjonen er, dess mer data blir brukt. Strømming og nedlastning av programmer / apper / oppdateringer, er ofte det som bruker mest data.

Data måles som regel i MB (megabyte) eller GB (gigabyte), og bruken er ofte begrenset til abonnementet. Enkelte har ubegrenset data, men struper hastigheten til 3-10 Mbit/s eller lavere, mens andre inneholder en mindre mengde data (10-50 GB).

Når inkludert data er brukt opp, vil hastigheten settes ned til en viss hastighet.

Lær mer: Hva er en byte? (Kilde, Snl.no)

Hastighet

Hastigheten vil variere avhengig av hvilket abonnement man har, og hvor mye mobildata man har brukt. Svært mange abonnement inneholder en viss mengde data med høy hastighet, før hastigheten settes ned.

Det er vanlig å få mellom 150 - 1 000 Mbit/s (megabyte per sekund) hastighet på inkludert data med høy hastighet, og mellom 64 Kbit/s til 3 Mbit/s på mobildata med begrenset hastighet (Ofte når den inkluderte mengden mobildata er brukt opp)

Med 3 Mbit/s kan man fremdeles strømme underholdning i lav - middels kvalitet og surfe sosiale medier, men hastigheter på 64- 128 Kbit/s vil være alt for lavt til å kunne utføre selv enkle oppgaver, og nettsider kan bruke lang tid på å laste.

Hvordan fungerer mobildata?

Mobildata gir deg tilgang til internett ved å koble mobiltelefonen eller ruteren til det mobile nettverket til din mobiloperatør. Det bruker 3G, 4G/LTE eller 5G, og sender informasjon til nærmeste basestasjon som sender forespørselen til ulike servere.

Slik kommuniserer dine enheter med ulike servere, og lar deg koble til og kommunisere med ulike internettsider / applikasjoner.

Slik fungerer mobildata:

  1. SIM-kortet identifiserer deg / din enhet hos din mobiloperatør.
  2. Enheten kobler seg til nærmeste / den beste mobilmasten.
  3. Man benytter det valgte nettverket: 3G, 4G/LTE eller 5G.
  4. Mobilnettet overfører data via radiobølger til og fra mobilen din.
  5. Dataen går via operatørens nettverk og videre ut på internett via servere. Før informasjonen sendes tilbake til din enhet.

Hastighet og stabilitet avhenger av ulike faktorer:

  • Nettverksteknologi: Hvilket mobilnett man velger å bruke 3G, 4G/LTE eller 5G.
  • Avstand: Avstand til nærmeste basestasjon.
  • Belastning: Jo flere som bruker nærmeste mobilmast, desto høyere belastet blir nettverket.
  • Abonnement: Abonnement har ofte ulik hastighet, og enkelte gir høyere hastigheter enn andre.
  • Topografi: Topografiske forhold spiller også en rolle. Terreng, bygninger, og andre fysiske hindringer kan påvirke hastigheten og stabiliteten.

Vanlige problemer med mobildata - Løsninger

De fleste vil på ett eller flere tidspunkt møte på problemer knyttet til mobildata, men hva skal man først gjøre når problemet oppstår? Vi skal ta for oss flere mulige løsninger på vanlige problemer knyttet til mobildata.

Noen ganger vil det være relativt enkelt å løse, mens i andre tilfeller - må man gjerne kontakte sin mobiloperatør for å finne en løsning, eller dykke dypere inn i potensielle løsninger på internett.

Les også: Nysgjerrig på Telenor som operatør? Les mer her.

1. Ingen tilgang til mobildata

Det kan være flere årsaker til at man ikke får tilgang til mobildata, av og til er dette et problem man kan fikse selv, mens andre ganger må man kontakte sin mobiloperatør.

  • Årsaker: Mobildata er slått av på telefonen, flymodus er slått på, tom for inkludert data, eller ingen mobildekning
  • Løsning: Skru av flymodus, skru på mobildata, kontroller hvor mye mobildata du har igjen, flytt deg til et område med bedre dekning.

2. Treg mobildata

Oppleves internett tregere enn det burde være? Da kan det hende at man har et problem. Noen ganger finnes det en løsning på dette problemet, men ikke alltid.

  • Årsaker: Overbelastet nettverk, dårlig dekning, feil mobilnett, brukt opp inkludert mengde data med høy hastighet.
  • Løsninger: Flytt deg nærmere basestasjonen eller opp i huset, bytt til 4G eller 5G i stedet for, sjekk om du har brukt opp mobildata og vurder å skru opp mengden mobildata inkludert eller kjøp en datapakke.

3. Mobildata fungerer ikke i utlandet

Mobildata vil ikke alltid fungerer i utlandet, avhengig av hvilket abonnement man har, og hvilket land man befinner seg i. Noen ganger finnes det imidlertid løsninger, avhengig av hvilket type problem man har.

  • Årsaker: Dataroaming er deaktivert, mobildata er ikke inkludert, operatøren mangler avtale i landet.
  • Løsning: Skru på dataroaming, sjekk din mobiloperatør sin nettside om bruk i landet, vurder eSIM eller et lokalt SIM-kort fra landet du besøker.

Obs: Roamingkostnader kan påløpe avhengig av stipulasjonene i din avtale, og din mobiloperatør sine priser knyttet til bruk i landet du befinner deg i.

Bruk i EU/EØS er ofte inkludert, men det er ikke alltid man får hele mengden med inkludert mobildata, til bruk i EU/EØS. Av og til kan man for eksempel få 50 GB til bruk i EU/EØS, selv om abonnementet gir deg 100 GB i Norge.

4. Høyt dataforbruk

Opplever du at du bruker mye mer mobildata enn ønsket? Da kan det være flere årsaker og flere løsninger. Noen ganger er det knyttet til strømming av video i høy kvalitet, mens andre ganger kan det være man laster for mye ned.

  • Årsaker: Strømming av video i 1080p eller 4K, automatiske oppdateringer, nedlastning og oppdatering av store filer og skylagring, deling av mobildata.
  • Løsning: Skru ned videokvaliteten til 720p eller mindre, slå av automatiske oppdateringer og skylagring, unngå nedlastning med mobildata (bruk WiFi), begrens deling av mobildata med andre enheter.
Bilde av et par som står foran noen mobilmaster i mørket.

Mobiltelefoner og rutere sender og mottar informasjon fra mobilmaster. Slik kan man bruke data / internett med mobildata. (Foto- Pexels.com)

Tips for å spare mobildata

Det finnes flere måter å spare mobildata på, og en av de mest effektive er å forsøke å reduserer forbruket av data ved å bruke WiFi når det er tilgjengelig. Dette er som sådan ikke det eneste som fungerer, og vi skal gi noen flotte tips og triks.

Slik kan du bruke mindre mobildata:

  • Bruk WiFi: Bruk WiFi der det er tilgjengelig, og unngå å laste ned store filer eller oppdateringer når du ikke har tilgang på WiFi.
  • Skru av autooppdateringer: Skru av auto oppdateringer eller skru på '' Oppdater kun når WiFi er tilgjengelig''.
  • Reduser videokvalitet: Reduser videokvaliteten når det er mulig. 720p bruker mye mindre mobildata enn 1080p. Unngå 4K.
  • Følg med: Følg med på eget forbruk via appen til mobiloperatøren, eller se hvor mye mobildata ulike apper bruker på mobilen.

Hvordan slå på eller av mobildata

Ønsker du å skru av eller på mobildata, men usikker på hvordan du gjør det? Det er i grunn uhyre enkelt, uavhengig av om du bruker iPhone eller Samsung / Android telefoner!

Alt man må gjøre er å gå til innstillinger, også finne frem til mobildata. Her kan man slå av eller på mobildata, ved å huke av innstillingen.

Slik skrur du av eller på mobildata på iPhone og Samsung / Android:

  1. Gå til innstillinger.
  2. Finn frem til mobildata / mobilnett.
  3. Huk av «mobildata» for å skru av eller på mobildata.
  4. Vurder å skru på dataroaming hvis du er utlandet og ønsker å bruke mobildata.
  5. Skru av flymodus dersom dette er slått på.

NB! Eksakt fremgangsmåte kan variere, avhengig av operativsystem og versjon.

Kan man bruke mobildata i utlandet?

Mobildata vil fungerer i svært mange land, men egne priser kan gjelde. De fleste abonnement inkluderer en viss mengde mobildata til bruk i EU/EØS, men det kan variere hvor mye.

Ingen vanlige mobilabonnement inkluderer noe bruk av mobildata utenfor EU/EØS, men enkelte spesialiserte abonnement fra for eksempel OneCall, kan inkludere en viss mengde til bruk i land utenfor EU/EØS.

Mange selger imidlertid datapakker man kan kjøpe som inkluderer en viss mengde mobildata i diverse soner. Dette er ofte billigere enn å betale for løpende forbruk, noe som kan være ekstremt dyrt.

Obs: Det kan være svært dyrt å bruke mobildata i enkelte land. Sjekk derfor prisene før du slår på mobildata og dataroaming.

Du kan sjekke prisene ved å gå til mobiloperatøren sin nettside, og se etter utenlandspriser (Kilde, Telenor.no)- > Velg så landet du skal besøke.

Oppsummering

Mobildata refererer ofte til informasjonen (dataen) som blir sendt over mobilnettet. Mobiltelefoner og rutere bruker 3G, 4G/LTE eller 5G mobilnett for å sende og motta data over internett.

Ofte inneholder mobilabonnement og abonnement på mobilt bredbånd en viss mengde mobildata ( 1 GB til 1200 GB data) med høy hastighet. Hastigheten settes så ned når inkludert mengde mobildata er oppbrukt.

Ulike typer oppgaver bruker forskjellige mengder mobildata, hvor strømming, oppdateringer og nedlastninger ofte bruker mye mer mobildata enn andre oppgaver.

Av og til kan man støte på ulike problemer knyttet til bruk av mobildata, men det finnes som regel løsninger. Noen av disse kan løses på egenhånd, mens andre kan kreve hjelp fra mobiloperatøren.

Man bør imidlertid være forsiktig med å bruke mobildata i utlandet, og da spesielt utenfor EU/EØS. Egne priser vil ofte gjelder, og det kan koste mye penger.

Ofte stilte spørsmål