Telia Mobil

Vi har vel alle hørt om Telia før, men hva kan denne mobiloperatøren tilby av mobilabonnement og tjenester knyttet til mobiltelefoni? Vi skal ta et dypdykk inn i Telia sine tjenester når det kommer til mobilabonnement og mobiltelefoni.

Bilde fra Norskekysten. Fjell og hus i bakgrunnen.Telia logo

Vi har et samarbeid med Telia Mobil

Sist oppdatert tirsdag 12. august 2025 kl. 19:46

Telia er en veletablert mobiloperatør som drifter et av de største mobilnettene i Norge, på lik linje med Telenor. Begge disse aktørene har en stor markedsandel, og leverer svært like tjenester på mange måter.

Dette er en mobiloperatør med mange spennende abonnement, som gjerne spesialiserer seg på mobilabonnement med fri data - altså at man kan bruke ubegrenset data, men med enkelte restriksjoner.

Tidligere var det Telenor som hadde den klart beste dekningen i Norge, men slik er det ikke mer - Telia har nemlig like god dekning flere steder, og det mest velutviklede 5G nettet i Norge.

Tips: Det lønner seg ofte å bytte mobilabonnement - Sammenlign tjenester og få uforpliktende tilbud fra flere operatører.

Telia - Dekning, priser og anmeldelse

Telia, tidligere kalt Netcom, har virkelig fått fotfeste i Norge, og er i dag Norges nest største mobiloperatør - med klar margin. De har nesten like mange aktive mobilabonnement som Telenor, og mer enn dobbelt så mye som Ice.

Det vitner om at de har klart å befeste sin markedsposisjon gjennom fremragende dekning, konkurransedyktige eller gode priser, og en kundeserviceavdeling som kan jobben sin.

De tilbyr en rekke spennende tilleggsfunksjoner som Nettslett, Data Rollover, ekstra SIM-kort, sikkerhetstjenester og abonnementer med ubegrenset data. I tillegg får man naturligvis også inkludert bruk i EU/EØS - uten økt kostnad.

Vi har derfor valgt å skrive mer om våre inntrykk av Telia sine mobilabonnement, og ta et dypdykk inn i deres tjenester,- hva får man egentlig for pengene?

Det får du svar på i denne artikkelen, hvor vi skal ta for oss en rekke segment knyttet til Telia sin tjenester myntet på privatkunder!

Mobilabonnement Telia

Telia startet sine dager som Netcom, og har siden den tid levert mobilabonnement og telefonitjenester over mobilnettet - i tillegg til å skalere til andre typer tjenester over tid. De tilbyr fremdeles kompetitive og fordelaktige mobilabonnement!

Vi skal fortelle mer om hvilke tjenester, fordeler og funksjoner som man kan forvente å få via Telia sin mobilabonnement, i tillegg til å vise en kortfattet oversikt over prisene til de ulike abonnementene.

Telia er en svært fordelaktig mobiloperatør for deg som ønsker eller har behov for en rekke tilleggstjenester. De inkluderer mange spennende og viktige funksjoner - svært ofte uten en økt kostnad.

Dessverre tilbyr de hovedsakelig mobilabonnement med ubegrenset data, og selger kun 2 mobilabonnement med fast datamengde, nemlig 5 GB og 10 GB data.

Flere og flere går imidlertid over til abonnement med fri data, da disse blir billigere og billigere, men det er noe negativt dersom man for eksempel ikke har behov for mer enn 20 GB data - men mer enn 10 GB.

Tilleggstjenester og funksjoner

Deres mobilabonnement kan eller vil inneholde disse funksjonene og fordelene, avhengig av hvilket abonnement man velger:

  • Data Rollover: Gjelder kun deres abonnement med fast datamengde (ikke fri data). Ta med ubrukt data videre til neste måned.
  • Foreldrekontroll: Økt oversikt for foreldre. Hold tilsyn med barnas forbruksmønster, og kontroller bruken av mobiltelefonen.
  • Nettslett: Trygghetsforsikringen ''Nettslett'', er inkludert i alle deres mobilabonnement. Få bistand og juridisk hjelp dersom opplysninger, informasjon eller media bli delt på internett.
  • Telia Sky: Inkludert i enkelte mobilabonnement. Lar deg lagre en viss mengde informasjon, bilder og andre filer på internett uten økt kostnad.
  • Mobilforsikring: Dersom man kjøper en ny telefon via Telia sin nettbutikk, kan man legge til en mobilforsikring mot et lite månedlig vederlag.
  • Nattvakt: Sikkerhetsfilter som blokkerer kjente farlige nettsider. Slik kan du være tryggere når du surfer på internett.
  • Kontantkort: Tilbyr også kontaktkort / forhåndsbetalte abonnement dersom man foretrekker dette.
  • Datadeling: Del en viss mengde inkludert data med andre brukere av Telia.
  • Ekstra SIM-kort: Enkelte abonnement inkluderer ekstra SIM-kort som kan brukes i andre telefoner eller enheter.
  • Skjermbeskytter: Enkelte abonnement gir deg 3 gratis skjermbeskyttere i året som kan hentes i en av Telia sine fysiske butikker. (Finn nærmeste Telia-butikk - Kilde, Telia.no)

Som vi kan se, kan man hente en rekke fordeler ved å abonnere på mobilabonnement hos Telia! Dette er tjenester knyttet direkte til mobilabonnementet, og mange eller alle av disse er inkludert i ett eller flere av deres abonnement.

De har også flere fordeler, noe vi skal fortelle mer om videre i artikkelen - følg med videre for å få en komplett oversikt over Telia Mobil.

Priser

Telia har svært kompetitive priser, men de ligger litt bak de billigste aktørene - spesielt hvis man vurderer deres abonnement med 5 GB eller 10 GB inkludert data. Deres abonnement med fri data, har bedre priser,- sammenlignet med konkurrentene.

Selv om deres abonnement med fri data, er noe dyrere enn enkelte lavpris-aktører, får man også mer valuta for pengene i form av tilleggstjenester og fordeler.

De inkluderer for eksempel hele mengden inkludert mobildata til bruk i EU/EØS, i tillegg til å ha høyere hastigheter, avhengig av hvilket abonnement man velger.

Man kan også få rabatterte priser dersom man er under 13 eller 30 år, og familierabatt ved å samle flere abonnement hos Telia.

Dette koster Telia sine mobilabonnement for voksne forbrukere:

  • Må legges til senere når jeg får tabell.

Obs: Prisene vil være veiledende, og kan forandre seg over tid, i henhold til kampanjer eller over natten. For en gjeldende oversikt til enhver tid, må du selv besøke Telia sine nettsider.

Som vi kan se, har Telia relativt kompetitive priser hvis man sammenligner deres tjenester med deres største konkurrent, nemlig Telenor, men noe høyere priser hvis man velger å sammenligne de med øvrige lavpris-aktører.

Barn og unge: Får rabatt

Barn og unge vil få rabatt, og kan nyte bedre priser enn voksne mennesker over 30 år. Her kan det være mye å spare, og abonnementene blir fort mer lukrative dersom man kan benytte seg av disse rabattene.

For barn under 16 år tilbyr de 2 abonnement:

  • Junior 1 GB: Inkluderer fri tale, SMS/MMS og 1 GB mobildata per måned til kr 129,-.
  • Junior 5 GB: Inkluderer fri tale, SMS/MMS og 5 GB mobildata per måned til kr 179,-.

Mobilabonnement for barn har mindre fordeler og tilleggstjenester enn øvrige abonnement for voksne og unge personer under 30 år.

De tilbyr to abonnement for unge under 30 år:

  • Telia 10 GB: Inkluderer fri tale, SMS/MMS og 10 GB mobildata per måned til kr 179,-.
  • Telia X Ung (250 Mbit/s): Inkluderer fri tale, SMS/MMS og ubegrenset mobildata per måned til kr 179,-. 250 Mbit/s til 100 GB er brukt opp, deretter 3 Mbit/s.

Disse abonnementene for unge under 30 år inneholder litt flere fordeler enn for barn, men mindre enn tilsvarende abonnement for voksne. Man får som sådan rabatterte priser, noe som vil være foretrukket av de fleste.

Familierabatt

Telia gjør det også rimeligere hvis man velger å samle flere abonnement hos Telia. Man får avslag i pris for hvert ekstra abonnement / medlem man legger til, pålydende enten kr 30,- eller kr 100,-.

For hvert ekstra X abonnement man legger til, får man 100 kroner i avslag,- øvrige abonnement gir 30 kroner i avslag. Slik kan man spare mye penger ved å samle hele husholdningen / familien sine abonnement hos Telia.

Besparelsen kan bli betraktelig dersom man har en større familie eller husholdning. Da kan man gjerne spare flere hundre kroner per måned, og abonnementene vil igjen gi høyere valuta for pengene.

Tips: Man må ikke genetisk være i slekt for å få familierabatt. Samle venner, familie, kollegaer eller samboere - få rabatt!

Dekning: Norges beste 5G-dekning

Dekning er svært viktig for å kunne bruke mobiltelefonen, og mange foretrekker naturligvis 5G-dekning, da denne er raskere og mer stabil. Da er det bra at Telia har det best utbygde 5G-nettet i Norge!

Dette sikrer at opplevelsen for forbrukere som har et Telia abonnement, vil være stabilt og raskt i områder hvor det er 5G-dekning. Deres 4G-nettverk, er også relativt bra bygget ut, og Telia leverer en særdeles god tjeneste når det kommer til dekning.

Rundt 99,6% av Norges befolkning vil ha dekning der de bor via Telia sitt mobilnett, noe som gjør at nesten hele befolkningen kan bruke Telia sitt mobilnett der de bor.

De leverer 5G i alle store byer, og en rekke tettsteder og mindre byer. Ønsker du et raskt og stabilt 5G-nett, vil Telia være et særdeles bra valg! Høy hastighet bidrar til raskere lasting av sider og gjør at man kan strømme i høyere kvalitet.

Vi kan trygt anbefale Telia dersom dekning er viktig for deg! Sjekk gjerne ut Telia sitt dekningskart (Kilde, Telia.no) før du bestemmer deg, slik kan du verifisere at det er dekning i områdene du ferdes og bor i.

Høye hastigheter

Telia tilbyr høy hastighet i de fleste av sine abonnement, og tilbyr flere ulike valgmuligheter når det kommer til mobilabonnement. Kombinert med et bredt nettverk av 5G mobilmaster, vil man kunne oppnå høye hastigheter.

Dette øker kvaliteten på opplevelsen betraktelig, da det kan være kjedelig å vente på at diverse nettsider laster inn, eller at videoen buffrer.

De struper som sådan hastigheten til 3 Mbit/s i sine abonnement med ubegrenset data når den inkluderte mengden mobildata med høy hastighet er brukt opp. Dette er nok til å utføre enkle oppgaver eller strømme i lavere - middels kvalitet.

Tips: Test gjerne hastigheten på ditt mobilabonnement med denne hastighetstesten. (Kilde, Nettfart.no)

Bruk i EU/EØS

Telia inkluderer hele datakvoten til bruk i EU/EØS i alle sine mobilabonnement, men det gjelder kun datakvoten med høy hastighet. Det er også mulig å ringe og sende meldinger når man reiser i EU/EØS uten økt kostnad.

Egne priser fra Norge - > utlandet vil gjelde, også til EU/EØS. De inkluderer heller ikke bruk utenfor EU/EØS, men det ofte er mulig å kjøpe billigere datapakker eller ringepakker, enn å betale for løpende forbruk.

Man kan ikke bruke internett fritt i EU/EØS, men kun datakvoten med høy hastighet fra 5 GB til 100 GB - avhengig av abonnement. Deres X abonnement, inneholder for eksempel 100 GB som kan brukes i Norge eller i EU/EØS.

Telia har bred dekning i Norge, og inkluderer også bruk i EU/EØS. (Foto- Freepik.com)

Fordeler med Telia

Telia har en rekke fordeler, noe som reflekteres i antall tilleggstjenester og funksjoner som følger med abonnementet. Ut over dette kan vi skryte av bred 5G-dekning og spennende mobilabonnement med ubegrenset data.

Dette er de største fordelene med Telia mobil:

  • Priser: Kompetitive priser på flere av deres mobilabonnement.
  • Dekning og 5G: Telia-dekning og Norges beste 5G-nettverk. Her får man stabil dekning og høye hastigheter.
  • Kampanjer: Telia kjører ofte kampanjer, noe som kan gi avslag i pris på selve abonnementet eller gi deg øvrige fordeler og rabatter.
  • Fordeler og tilleggstjenester: Telia er en av de beste mobiloperatørene i Norge til å inkludere en rekke fordeler, tjenester og tilby tilleggstjenester til sine mobilabonnement.
  • Samle alt på ett sted: Telia er en totalleverandør av internett, TV og mobiltelefoni. Samle alle dine tjenester på ett sted. (Ikke alltid mulig)
  • Fri data: De tilbyr flere ulike mobilabonnement med fri data. Her får man stor valgfrihet dersom man ønsker et mobilabonnement med ubegrenset data.
  • Rabatt: Barn under 16 år, unge under 30 år og familie kan få rabatter hos Telia. Her kan det være mye penger å spare i enkelte tilfeller.

Ulemper

Dessverre finner vi også noen ulemper med denne mobiloperatøren, selv om det ikke er mange - finner vi noen. Telia er en svært god mobiloperatør, men har også rom for forbedring, noe som gjelder alle mobiloperatører i Norge.

Dette er de mest graverende ulempene med Telia mobil:

  • Få valg: Få valgmuligheter hvis man ikke ønsker fri data / ubegrenset data. De tilbyr kun 2 abonnement med 5 GB eller 10 GB data.
  • Noe høy pris: Selv om man får mye valuta for pengene hos Telia, er de noe dyrere i pris enn lavpris-aktører. Hvis budsjett er det aller viktigste for deg, kan det finnes bedre valg på markedet.

Telia Mobil tilbud

Telia Mobil har ofte tilbud og kampanjer man kan benytte seg av for å enten få lavere pris på abonnementet eller en mobiltelefon. De har også kampanjer som gir økt mengde inkludert data i perioder, slik at man får mer valuta for pengene.

Mange velger derfor å kjøpe mobiltelefon hos Telia, da man fort kan få 2 000 - 4 000 kroner i avslag, avhengig av hvilken mobil og hvilket abonnement man velger.

Det fordrer som regel bindingstid å kunne benytte seg av disse avtalene, og bindingstiden er ofte på 12 måneder i henhold til forbrukerlover om bindingstid. Avslaget i pris, skal også stå i stil med varigheten på bindingstiden.

Les mer: Bindingstid og regler knyttet til mobilabonnement. (Kilde, Forbrukerraadet.no)

Telia Mobilt Bredbånd

Telia leverer også tjenester knyttet til mobile bredbånd, noe som kan være en flott tilleggstjeneste til mobilabonnementet. Det inkluderer mye mer mobildata med høy hastighet hver måned enn et mobilabonnement.

Mobile bredbånd fungerer på veldig lik måte som et mobilabonnement, da det bruker mobilnettet via 4G eller 5G, men gir deg kun tilgang på internett, og ikke et telefonnummer du kan ringe eller sende meldinger fra/til.

Dermed får man tilgang til store mengder mobildata til en lavere pris enn dersom man kjøper pakker eller fyller på mobilabonnementet. De tilbyr 500 GB (1000 GB under kampanjer) for kr 999,- per måned.

Dette er 5-10 ganger så mye mobildata med høy hastighet til rundt 20-30% mer i kostnad enn et mobilabonnement hos Telia.

Obs: Mobile bredbånd kan ikke brukes som en telefon, og gir deg kun tilgang til internett via mobildata.

Telia Mobil forsikring

Telia tilbyr også forsikringer på mobiler som er kjøpt via Telia sin nettbutikk med Svitsj eller avtaletid! Slik kan du forsikre din mobiltelefon mot skader, tyveri og uhell. Deres mobilforsikring har gunstige priser og mange fordeler.

Skjermforsikring er inkludert i enkelte abonnement, mens deres «Pluss-forsikring» koster kr 69,- til kr 149,- per måned for de dyreste mobilene. Denne forsikringen inneholder flere fordeler, og inkluderer også skjermforsikring.

Telia sin mobilforsikring kalt «Pluss-forsikring» inneholder:

  • Skjermskade
  • Fuktskade
  • Andre skader
  • Tyveri
  • Misbruk av abonnement

Skjermforsikringen dekker kun skader på skjermen. For å ta i bruk forsikringen, må man også betale en egenandel på kr 600,- eller kr 1000,-, avhengig av hvor dyr mobilen er.

Telia tilbyr også andre tjenester

Telia er en totalleverandør av mobiltelefoni, TV og internett-tjenester for Norske forbrukere, såfremt man kan få fast-/fibernett fra Telia der man bor. Dette gjør det enklere å samle tjenestene sine hos en leverandør.

Mange velger derfor Telia, da de tilbyr en rekke tjenester knyttet til mobiltelefoni og bredbånd. Disse tjenestene tilbyr Telia:

  • Fast-/fibernett
  • Mobilabonnement
  • Mobilt bredbånd
  • Trådløst bredbånd
  • TV-pakker og TV-løsninger

De leverer dermed alt en husholdning trenger av diverse tjenester, og tilbyr også ulike fordeler ved å samle flere tjenester hos Telia.

Kundeservice

Telia har en svært kompetent og tilgjengelig kundeserviceavdeling som er behjelpelig hvis man skulle oppleve problemer eller ønske å inngå en avtale om et abonnement. De kan kontaktes via Telefon, kontaktskjema og chat.

Slik kontakter du Telia sin kundeservice:

  • Kontaktskjema / e-post: Telia bruker en form for kontaktskjema, hvor du får svar på dine spørsmål via e-post. (Kilde, Telia.no)
  • Telefon: +47 924 05 050
  • Chat: Snakk med deres chatbot eller en kundeservicemedarbeider via deres nettsider. Du finner den nede i høyre hjørne.

Åpningstider:

Mandag-fredag: 08-19

Lørdag: 09-16

Søndag / helligdag: Stengt

Kundebarometer

Telia har fått positive tilbakemeldinger for sin kundeservice og sine tjenester, og gjør det generelt veldig bra i diverse kundebarometre - hvor kundeservice spiller en stor rolle. Deres kunder er generelt lojale, noe som reflekterer at de gjør en god jobb.

Vi ser imidlertid at de taper mot enkelte av sine konkurrenter når det kommer til tilfredshet, men at de har en relativt lojal kundebase.

Slik gjør Telia det i følge Norsk kundebarometer (Undersøkelse fra BI - Kilde, Bi.no):

  • Lojalitet: 74,7
  • Tilfredshet: 69,9

For å sammenligne, troner OneCall øverst med 85,6 i lojalitet og 81,3 i tilfredshet. Telia gjør det dermed bra, men vi ser at de også har rom for å vokse når det kommer til tilfredshet.

Oppsummering: Vår anmeldelse

Telia er Norges nest største mobiloperatør av en grunn, og det er fordi de over flere tiår har levert en utmerket tjeneste for en stor del av Norges befolkning! Her får man en stabil tjeneste til en kompetitiv pris.

Selv om prisene er noe høyere enn enkelte lavpris-aktører, får man en rekke fordeler og tilleggstjenester inkludert i mange av deres abonnement.

De har også det beste 5G-nettet i Norge, noe som gjør at man kan få høye hastigheter og en stabil tjeneste i store deler av Norge. Hvis dekning og hastighet er viktig for deg, vil Telia være et godt valg for en stor del av Norges befolkning.

Vi må imidlertid innrømme at de ikke er blant de billigste på markedet - spesielt hvis man ønsker en mindre mengde mobildata inkludert, men de har periodemessige kampanjer og alltid avslag i pris for barn, unge og familier.

Vurder derfor Telia hvis du ønsker et mobilabonnement med en rekke fordeler, stabil dekning og høye hastigheter! De utmerker seg spesielt når det kommer til abonnement med ubegrenset data.

Ofte stilte spørsmål om Telia

Hvor finner jeg Telia mobil min side?

Du finner Telia «Min Side» via Telia sin nettside. Du kan enten gå direkte til Telia.no (Kilde, Telia.no) eller søke via Google for å finne frem til min side hos Telia. Her kan du foreta endringer på abonnementet, bestille nye abonnement og følge med på ulike abonnement, faktura og forbruk.

Har Telia abonnement for bedrifter?

Ja, Telia leverer sine tjenester til Bedrifter. Man kan bestille mobilabonnement, bedriftsløsninger som sentralbord, internett eller andre ting. Telia er en totalleverandør av bedriftstjenester, og vil være et godt valg for mange bedrifter.

Hva selger de på Telia sin butikk?

Telia selger en rekke produkter og tjenester på i sin butikk og på sin nettbutikk. Man kan for eksempel kjøpe: Abonnement, mobiltelefoner, ulike elektroniske produkter, rutere og utstyr til mobiltelefoner.

Noen eksempel er: Airpods, mobilabonnement, Samsung telefon, rutere til mobilt bredbånd, og skjermbeskyttere til mobiltelefoner.

Har Telia Kampanjer på telefon?

Ja, Telia har svært ofte kampanjer på telefoner. Man kan få avslag i pris på en telefon ved å binde seg til enkelte Telia abonnement. Varigheten er som regel 12 måneder, og avslaget i pris kan variere avhengig av abonnement og valgt telefon.

Ofte kan man få mellom kr 2000 - 4000,- i avslag, noe som er mye penger å spare, dersom man uansett skal kjøpe en mobiltelefon og abonnere hos Telia.