Unifon tilbyr tjenester for bedrifter i Norge, og kan levere ulike løsninger og abonnement innenfor mobiltelefoni, bedriftsnett og for eksempel mobilt bredbånd.
Vi har tatt en nærmere titt på hva Unifon kan tilby, og samtidig sjekket prisene for å sammenligne deres tjenester med øvrige leverandører.
I motsetning til for eksempel Telenor, er ikke Unifon en totalleverandør av internett, telefoni, kommunikasjonsløsninger og TV- og strømmetjenester, men de kan tilby en svært bred portefølje når det kommer til mobiltelefoni og kommunikasjonsløsninger.
Se også: Det kan lønne seg å bytte sitt private mobilabonnement ofte. Sammenlign priser og finn det billigste mobilabonnementet.
Unifon: Priser, bedriftsnett og anmeldelse

Unifon er en mobiloperatør som også tilbyr ulike kommunikasjonsløsninger og integreringsmuligheter mange bedrifter har behov for, som for eksempel bedriftsnett, sentralbord og data- og IoT-tjenester.
De spesialiserer seg på ting knyttet til mobilnettet, men legger også til rette for at mange små, mellomstore og store bedrifter kan benytte seg av deres tjenester som en totalløsning, men ikke alle.
Avhengig av bedriften sine behov, kan det hende at Unifon kan levere alt av tjenester og løsninger. I noen tilfeller må man enten velge en annen operatør, eller bruke 2 operatører samtidig.
Prisene til Unifon er også kompetitive, avhengig av hvilke tjenester man ønsker, og hvilken avtale man potensielt klarer å forhandle seg til.
Det er verdt å nevne at de fleste av tjenestene og abonnementene til Unifon krever 24 måneders bindingstid, og kan ha 3 måneders oppsigelsestid. Dette kan man forsøke å forhandle med Unifon om, men dette er standard for mange tjenester.
Vi skal dykke videre inn i hva Unifon kan tilby, med et lite hovedfokus på mobilabonnement! Her får våre lesere vite mer om priser, dekning og hvilke tjenester man kan forvente å finne hos Unifon.
Mobilabonnement for bedrifter
En av hovedtjenestene som Unifon tilbyr er mobilabonnement for bedrifter. Flere av disse har gode vilkår og alle har generelt fordelaktige priser. Noen abonnement gir bedre verdi for pengene enn andre, men alle er relativt gode valg.
Unifon vil derfor være et godt valg for en rekke bedrifter som kun trenger mobilabonnement, eller som kan kombinere mobiltelefoni med øvrige bedriftstjenester.
Deres abonnement inkluderer data rollover, men de tilbyr ikke mobilabonnement med fri data. Man kan imidlertid velge noen store mobilabonnementer på 150 GB og 300 GB mobildata som også inkluderer data rollover.
Dette er mer enn nok for svært mange bedrifter, og flere av deres konkurrenter tilbyr kun abonnement med 100 GB mobildata, men fri bruk med 3 Mbit/s. Med 3 Mbit/s kan man ikke utføre tyngre oppgaver, og det oppleves også som tregt.
Her får man imidlertid mer mobildata enn hos de fleste andre mobiloperatører, og kombinerer man dette med data rollover som legger til rette for variert bruk, vil man ofte få mye igjen for pengene.
Ikke all mobildata kan brukes i EU/EØS på de største abonnementene, og man får kun 60 GB av 150/300 GB til bruk i EU/EØS. Abonnementene inkluderer 10 000 ringeminutter eller SMS/MMS hver måned.
Priser: Hva koster mobilabonnement til Unifon?
Bedriftsabonnementene til Unifon koster fra kr 199,- per måned for 1 GB til kr 629,- for 300 GB mobildata. Man må også betale etableringsgebyr per abonnement eller ekstra SIM-kort.
Dermed kan totalkostnaden variere mye, avhengig av hvilke tjenester man har behov for og hvor mange abonnement man ønsker å abonnere på.
Noen bedrifter klarer seg sannsynligvis med enkeltstående abonnement uten tilleggstjenester som ekstra SIM-kort og diverse, mens andre bedrifter har behov for flere abonnement eller ytterligere tjenester som samtaler til EU/EØS.
Dette koster Unifon sine bedriftsabonnement og tilleggstjenester:
NB! Prisene angitt er veiledende og kan forandre seg. Priser oppgitt er også ekskl. MVA.
Hvis vi sammenligner disse prisene med konkurrentene, har de svært kompetitive priser. De skiller seg noe ut fra en rekke andre operatører, ved at de ikke tilbyr fri bruk av data, men inkluderer mye data i de største abonnementene.
Data Rollover
Alle deres abonnement inkluderer også data rollover, noe som er noe uvanlig når det kommer til de største abonnementene (abonnement over 50-60 GB). Her kan man altså ta med seg ubrukt data videre til neste måned med alle abonnementene.
Bestiller man for eksempel det største abonnementet på hele 300 GB, men kun bruker 100/300 GB inkludert data i inneværende måned, kan man altså få hele 500 GB til bruk neste måned!
Dette er en stor fordel når det kommer til mindre abonnement, men en enda større forskjell hvis det er snakk om større abonnement. Her kan besparelsen være stor dersom man har varierende bruk fra måned til måned.
10 000 ringeminutter eller SMS/MMS inkludert
De har imidlertid begrensninger på bruk av mobilabonnementet, og det er begrenset til 10 000 ringeminutter eller SMS/MMS hver måned. Skal man bruke abonnementet til å ringe eller sende SMS/MMS svært mye, vil man møte disse begrensningene.
Da vil egne kostnader gjelde for bruk ut over den inkluderte mengden taleminutter og SMS/MMS. Man kan for eksempel ringe i 5000 minutter, og sende 5000 SMS/MMS, men ikke 10 000 av hver.
10 000 ringeminutter er 166 timer, noe som er litt mer enn en vanlig måned med arbeid (162,5 arbeidstimer for en fulltidsstilling). Dette abonnementet vil derfor være mer enn nok for en vanlig ansatt, selv om de prater mye i telefonen.
Tips: Ønsker man å ringe eller sende flere SMS/MMS enn det som er inkludert, kan man enten forsøke å få til en egen avtale eller velge en annen mobiloperatør med mindre begrensninger.
Ikke fri data (ubegrenset data)
Unifon tilbyr ingen mobilabonnement med fri data, altså ubegrenset bruk av data med begrenset hastighet (ofte 3 Mbit/s), noe som er ganske uvanlig. På den andre siden har de flere abonnement med ekstremt mye inkludert mobildata.
Man kan velge to abonnement med mye data, altså deres abonnement med 150 eller 300 GB mobildata. Dette vil være nok for de fleste, men muligens ikke alle. Hvis den ansatte / bedriften har behov for ubegrenset data, må man velge en annen operatør.
Les også: Mobilabonnement med Telenor-dekning - for bedrifter som må ha Telenor-dekning.
Fordeler med Unifon:
Den største fordelen til Unifon er at de har svært kompetitive priser på mange av deres tjenester, og vil være en budsjettvennlig operatør for mange bedrifter.
Dette er de største fordelene med Unifon:
- Pris: De har stort sett kompetitive eller gode priser på mange av deres tjenester og abonnement.
- Telenor-dekning: Telenor har bred dekning, og er derfor et foretrukket mobilnett av mange bedrifter.
- Enkle-løsninger: Unifon tilbyr mange løsninger som er enkle å installere / sette opp, og ta i bruk. Mange av deres løsninger er skybaserte.
- Brukervennlig: Deres bedriftsnett og sentralbord er brukervennlig, og vil være enkelt å lære for de ansatte.
- Mobilabonnement: Deres mobilabonnement har faste lave priser, og vil gi høy valuta for pengene for flere bedrifter.
- Data Rollover: Data rollover er inkludert i alle deres mobilabonnement, i motsetning til flere av deres konkurrenter.
Ulemper med Unifon:
Unifon har også noen ulemper, på lik linje med alle andre mobiloperatører i Norge. Den største ulempen for mange bedrifter er at det er 24 måneders bindingstid som standard, noe som binder bedriften over lang tid.
Dette er de største ulempene med Unifon:
- Bindingstid: Mange av deres tjenester krever 24 måneders bindingstid for å få best mulig pris, eller som standard. Det kan være mulig å forhandle til seg lavere bindingstid i enkelte tilfeller.
- Begrenset tjenestebredde: I forhold til Telenor og andre store operatører, tilbyr Unifon en begrenset mengde tjenester.
- Kun for bedrifter: Unifon fokuserer hovedsakelig på bedriftsmarkedet og vil ha begrenset / ingen tilbud for privatkunder.
- Store bedrifter: De kan være mindre egnet for store bedrifter med komplekse behov som gjerne ser etter en totalleverandør som kan tilby skreddersydde løsninger.
Dekning: Full Telenor-dekning

Unifon har hovedkontor i Kristiansand, men tilbyr bred dekning i store deler av Norge gjennom Telenor sitt mobilnett. (Foto- Pexels.com)
Hvis man velger Unifon vil man få tilgang til Telenor sitt mobilnett, og dermed full Telenor-dekning! I teorien og i praksis, vil man derfor få like bra dekning med Unifon som med Telenor.
Opplevd hastighet og tjeneste kan imidlertid oppleves annerledes enn abonnement fra Telenor, da det kan være ulike hastighetsbegrensninger i diverse abonnement eller problemer med SIM-kort osv.
Man skal imidlertid ha tilgang til det eksakte samme mobilnettet som Telenor bruker, og som regel vil man få en like bra tjeneste som hvis man hadde valgt Telenor.
Hvis din bedrift er avhengig av Telenor sin dekning i området den ansatte eller bedriften opererer i, vil Unifon-dekning (Kilde, Unifon.no) kunne tilby den eksakt samme dekningen.
Tips: Sjekk dekningkartet til Telenor dersom du er usikker på hvor bra Telenor sin dekning vil være i ditt område. (Kilde, Telenor.no)
Bedriftsnett og sentralbord
Unifon tilbyr skybasert bedriftsnett og sentralbord som lar de ansatte få økt oversikt når det kommer til kundebehandling, men også interne systemer som lar de ansatte hvem som er på jobb og aktiv.
Man kan også få et hovednummer, som kunder kan ringe til. Deretter kan man overføre disse videre til de rette avdelingene med viderekobling. Talemeny og velkomstmeldinger kan effektivisere disse prosessene.
Kort fortalt kan man få stort sett alt man kan forvente av et moderne bedriftsnett og sentralbord, noe som gjør at bedriften kan effektivisere driften og få økt oversikt, noe som også kunder som henvender seg til bedriften vil kunne sette pris på!
Dermed vil Unifon være en fordelaktig mobiloperatør for små, mellomstore, men også noen store bedrifter!
Øvrige tjenester hos Unifon
Unifon tilbyr også øvrige tjenester til sine bedriftskunder, som for eksempel mobilt bredbånd og Data- og ioT-tjenester som for eksempel IP-telefoni (VoIP) og Tale i Teams.
Bedriftsnettet og sentralbordet kan ofte integreres med ulike systemer, slik at man får oversikt og økt brukervennlighet knyttet til ulike systemer og løsninger.
Unifon kan også tilby data-SIM og IoT-/M2M-løsninger for tilkobling av rutere, nettbrett, kjøretøy, sensorer og annet teknisk utstyr.
Dette er noen av tjenestene man finner hos Unifon:
- Mobilabonnement
- Mobilt bredbånd
- IP-telefoni - internettbasert telefoni (VoIP)
- Data-SIM og IoT-/M2M-løsninger
- Sentralbord
- Bedriftsnett
Her kan man altså samle alt av tjenester mange bedrifter har behov for. Selv om de ikke er en totalleverandør som også tilbyr internett i form av fiber- / fastnett, vil svært mange bedrifter kunne benytte seg av Unifon sine tjenester effektivt.
Unifon Nettbutikk
Kunder hos Unifon kan få tilgang til deres nettbutikk, hvor man kan kjøpe nye og gamle mobiltelefoner, i tillegg til annet utstyr knyttet til mobiltelefoni og mobile bredbånd.
Det er kun kunder hos Unifon som får tilgang til denne nettbutikken, noe som gjør at man ikke kan kjøpe noe herfra uten å kontakte Unifon eller være kunde hos dem.
Her selger de som nevnt utstyr knyttet til mobiltelefoni, mobile bredbånd, og øvrige tjenester de tilbyr. Prisene er kompetitive, men som forventet.
Hvis du har spørsmål angående Unifon sin nettbutikk, (Kilde, Unifon.no) kan du enten logge inn dersom du er kunde, eller kontakte Unifon på e-post eller ved å ringe.
Kundeservice: Åpningstider og kontakt
Unifon har naturligvis også en kundeserviceavdeling man kan kontakte dersom man har spørsmål knyttet til deres tjenester eller opplever problemer. Man kan også bestille abonnement ved å ringe til Unifon eller sende dem en e-post.
Åpningstider er i arbeidsuken og innenfor normal kontortid. De har stengt i helgene, noe som kan være irriterende dersom bedriften er avhengig av å holde driften oppe hele døgnet eller i helgene.
Slik kan man kontakte Unifon sin kundeservice:
- Telefon: 05015
- E-post: support@unifon.no
Åpningstider:
- Man-fre: 08:00 - 17:00
- Lør-søn: Stengt
- Helligdager: Kan ha stengt
Dette er noe innsnevrede åpningstider for enkelte bedrifter, men ikke alle. Vi ser imidlertid at flere mindre mobiloperatører kun har åpent i ukedager, mens de største ofte har åpent i helger eller døgnåpne vakttelefoner for bedrifter.
Les også: Ice Bedrift.
Er Unifon Svindel?: Anmeldelser
Unifon er ikke svindel, men flere kunder klager på misvisende markedsføring og informasjon knyttet til inngåelse av abonnement med lang bindingstid. Dermed inngår de muligens en avtale med 24 måneders bindingstid, uten å være klar over det.
Det kan være vrient å vurdere om det er brukerfeil eller om Unifon kunne være flinkere til å opplyse om potensiell bindingstid når de markedsfører seg selv, og sender ut kontrakter som er bindende.
Det finnes mange avisartikler som omhandler at Unifon misleder bedriftskunder, og mange er misfornøyde med å finne ut at de har 24-36 måneder bindingstid. Forbrukerrådet mottar årlig klager på Unifon sine tjenester.
I tillegg har de 3 måneders oppsigelsestid, noe som i praksis blir en form for bindingstid på 3 måneder. De fleste opererer med inneværende måned + neste, mens Unifon har lengre oppsigelsestid.
De gjør det også litt dårlig på bransjestudier utført av EPSI, som undersøker kundetilfredshet i ulike markeder i Norge. (Kilde, Epsi-norway.org)
Tips: Mange mobiloperatører har bindingstid og oppsigelsestid på sine bedriftsavtaler. Signerer man en avtale som bedrift, er man ikke beskyttet på samme måte som man er hvis man representerer seg selv som privatperson.
Les mer: Her kan du lese om ulike problemer noen opplever med Unifon. (Kilde, Facebook.com)
Konklusjon: Vår anmeldelse
Unifon tilbyr en rekke tjenester til norske bedrifter når det kommer til mobiltelefoni, kommunikasjonsløsninger, bedriftsnett og andre tjenester. De har kompetitive priser, men er ikke en totalleverandør.
Hvis bedriften har tunge behov eller trenger skreddersydde løsninger, kan det være at Unifon kommer til kort. De kan imidlertid levere mer enn gode nok tjenester til mange små og mellomstore bedrifter som har enklere behov.
Man bør imidlertid være oppmerksom på at Unifon ofte har minst 24 måneders bindingstid og 3 måneders oppsigelsestid på flere av deres tjenester og abonnementer som standard.
Dette er noe man bør ta i betraktning før man signerer en avtale, og flere tidligere kunder klager på at det ikke er godt nok opplyst i samtale med selger eller på deres nettsider, noe vi er enige i.
Les også: Har du en større bedrift med tunge behov? Da kan man vurdere Telenor Bedrift.
Ofte stilte spørsmål og svar
Har Unifon bindingstid og oppsigelsestid?
Ja, Unifon har ofte 24 måneders bindingstid og 3 måneders oppsigelsestid. Les derfor kontrakten før du signerer, slik at bedriften ikke inngår en langvarig avtale om en tjeneste den ikke har behov for. Det er imidlertid vanlig med lang bindingstid i bedriftsmarkedet.
Hvordan logge inn på min side?
Hvis man ønsker å logge inn på min side hos Unifon, må man besøke deres nettside eller laste ned applikasjonen. Her kan man logge inn på «Min Side» på selve kontoen, eller «Min Side» på bedriftsnettet.
Det er ulike innlogginger, og man må derfor logge inn på enten bedriftsnettet eller kontoen tilknyttet brukerkontoen hos Unifon. Skriv deretter inn ditt brukernavn og passordet du har laget.
Kontakt Unifon dersom du opplever problemer med å logge inn. Deres kundeserviceavdeling kan hjelpe med innlogging eller tapt passord.
Har Unifon gode abonnement?
Ja, Unifon har flere gode abonnement på mobil eller mobilt bredbånd. De har kompetitive priser, og relativt greie vilkår. De har som regel 24 måneder som standard bindingstid på disse abonnementene, dersom man vil ha de beste prisene.
Mange kunder er relativt fornøyde med selve abonnementene, men noe misfornøyd med den lange bindingstiden som Unifon kunne vært flinkere til å informere om.
Hva het Unifon før?
Unifon het Phonect før. De skiftet navn i juni 2020 til navnet de bruker i dag, nemlig Unifon. Dette var mest sannsynlig en form for merkevareomforming, da Phonect hadde fått relativt mange negative tilbakemeldinger for ulike ting.
Unifon er dermed det samme firmaet som Phonect, men det er mer enn 5 år siden de skiftet navn, så flere ting har nok endret seg siden den gang.

