Telenor Bedrift

Telenor er markedsledende mobiloperatør for bedrifter i Norge, og har en svært stor andel av markedet. Dette er det flere grunner til, og vi skal ta en nærmere titt på flere av disse i denne artikkelen.

Bilde av en liten bygd i Norge inni en dal med fjord.Telenor Logo

Vi har ingen samarbeid med Telenor Bedrift

Sist oppdatert torsdag 11. desember 2025 kl. 13:51

Telenor Bedrift er markedsledende innenfor bedriftssegmentet når det kommer til mobilabonnement, bedriftsnett og øvrige tjenester norske bedrifter har behov for.

De leverer en særdeles god tjeneste, og vinner ofte frem med at de er en totalleverandør innen kommunikasjon, internett, mobiltelefoni og andre tjenester knyttet til dette.

Vi skal dermed ta en titt på hva man kan forvente av Telenor Bedrift, og forsøke å fortelle mer om hvilke bedrifter som kan dra nytte av deres tjenester. Her finner du både fordeler og ulemper.

Tips: Finn billigste mobilabonnement for privatpersoner og bedrifter- Sammenlign mobilabonnement eller fyll ut vårt uforpliktende tilbudsskjema.

Telenor Bedrift: Priser, tjenester og anmeldelse

Vi skal fortelle mer om Telenor Bedrift sine tjenester og hva man må forvente å betale for disse. Enkelte tjenester må det forhandles egne avtaler om, da alle bedrifter har ulike behov.

Som regel kan man få lavere priser dersom man har behov for flere tjenester, eller har mange ansatte som for eksempel trenger mobilabonnement.

Telenor tilbyr en rekke tjenester knyttet til mobiltelefoni som mobilabonnement, kommunikasjonsløsninger som sentralbord og bedriftsnett, i tillegg til internett og TV-pakker.

De er også uhyre flinke til å legge til rette dersom bedrifter trenger å integrere ulike systemer eller få skreddersydd en løsning!

Kombinerer man dette med en døgnåpen vakttelefon, er det forståelig at mange velger Telenor som en trygg og stabil leverandør.

Vi skal ta for oss flere av Telenor sine tjenester, men hovedsakelig fokusere på mobilabonnement og kommunikasjonsløsninger! Trenger bedriften ytterligere tjenester, kan man selv sjekke ut hva Telenor kan tilby eller kontakte dem direkte.

Fordeler:

Telenor Bedrift er en leverandør med mange fordeler, og den største er nok at de er tilgjengelig 24/7 dersom det skulle oppstå problemer, og at de er en totalleverandør av tjenester knyttet til internett, mobiltelefoni og kommunikasjonsløsninger.

Dette er de største fordelene med Telenor Bedrift:

  • Totalleverandør: Telenor kan levere stort sett alt din bedrift har behov for når det kommer til internett, telefoni og kommunikasjonsløsninger.
  • Skalerbarhet: De tilrettelegger for skalering, da de tilbyr haugevis med produkter og tjenester, og har lang erfaring med å vokse med bedrifter.
  • Fleksibilitet: Telenor gir svært bred fleksibilitet, da de tilbyr en rekke tjenester og produkter til sine kunder. Dessverre har de ofte bindingstid, noe som gjør de mindre fleksible for kunder som ikke alltid vil binde seg.
  • Dekning: Telenor er kjent for sin gode dekning, og de leverer fremdeles svært bred og god dekning i store deler av Norge.
  • Døgnvakt: Dersom det skulle oppstå problemer med enkelte tjenester, kan man alltid kontakte Telenor sin døgnåpne vakttelefon.
  • Valuta for pengene: Selv om Telenor gjerne har høyere priser på enkeltstående produkter og tjenester, får man ofte høy valuta i form av ulike fordeler og stabilitet.

Ulemper:

De største ulempene med Telenor for mange bedrifter er nok at de ofte har litt høyere pris på enkeltstående tjenester, og har også bindingstid på 24 måneder som standard på flere av sine abonnement / tjenester.

Dette er de største ulempene med Telenor Bedrift:

  • Pris: De har ofte noe høyere priser enn mange av sine konkurrenter på enkelte tjenester, men gir også høy valuta for pengene.
  • Bindingstid: Telenor Bedrift opererer ofte med 24 måneders bindingstid som standard, (for å få de beste prisene) noe som kan være ugunstig for mange bedrifter med usikre behov og inntekt.
  • Dekning: Selv om Telenor har svært bra dekning generelt, er det ikke sikkert at de har den beste dekningen der din bedrift eller dine ansatte befinner seg.

Bedriftsabonnement: Mobilabonnement for bedrifter

Telenor Bedrift selger en rekke mobilabonnement, og noen av disse kan være svært fordelaktige for mange bedrifter. De har imidlertid 24 måneders bindingstid som standard på sine bedriftsabonnement.

Dette er noe man bør være oppmerksom på dersom man ønsker å skaffe seg et bedriftsabonnement fra Telenor. 24 måneder er lenge for mange bedrifter, og det er ikke sikkert at behovene varer, men man må fremdeles betale.

Ut over dette tilbyr Telenor Bedrift mange spennende mobilabonnement, og selv om de initialt har noe dyrere priser enn mange andre, får man også noen unike fordeler!

Deres største abonnement skiller seg svært positivt ut, og inkluderer hele 200 GB mobildata med høy hastighet og et ekstra SIM-kort.

Man kan også velge mobilabonnement med mindre mobildata, men disse kan gi lavere verdi for pengene enn billigere abonnement fra andre mobiloperatører. Det gjelder spesielt om man kun trenger 1 mobilabonnement.

Telenor har som sådan svært stabile tjenester, tilgjengelig kundeservice og inkluderer en rekke fordeler og tilleggstjenester i sine mobilabonnement.

Tips: Hvis du foretrekker Telenor-dekning, men ønsker et litt billigere bedriftsabonnement, kan du sjekke ut Ice Bedrift.

Hva koster et bedriftsabonnement?

Telenor har noe høyere priser for sine bedriftsabonnement på mobiltelefoni, men har også enkelte abonnement som kan gi høy valuta for pengene. Det er imidlertid vanskelig å sette en verdi på tjenester levert til bedrifter.

Dersom bedriften er avhengig av å ha bra dekning, høy oppetid, og tilgang til døgnåpen kundeservice - får man virkelig valuta for pengene med Telenor.

Dette koster Telenor Bedrift sine mobilabonnement for bedrifter:

NB! Prisene er veiledende og ekskl. MVA og fordrer 24 måneders bindingstid. For en gjeldende prisoversikt til enhver tid må du selv besøke Telenor sine nettsider eller kontakte Telenor direkte.

Telenor har kompetitive priser hvis man tar hensyn til hva man får for pengene, men det må sies at prisene deres ligger litt over det generelle markedet på de fleste av abonnementene.

Man kan også forsøke å forhandle egne avtaler dersom man har behov for flere av deres tjenester eller mange mobilabonnement. Da kan man ofte få lavere priser enn det som er oppgitt.

Bindingstid

Deres mobilabonnement leveres med 24 måneders bindingstid som standard, og prisene oppgitt ovenfor innebærer bindingstid på 24 måneder. Man kan naturligvis forsøke å få til avtaler uten bindingstid, men da kan prisen bli høyere.

Ønsker man bare et enkeltstående abonnement til sitt enkeltpersonforetak eller en ansatt, og ikke har behov for døgnåpen kundeservice, kan man også vurdere andre mobiloperatører.

Bindingstid er noe som kan være veldig detrimentalt for mindre og nye bedrifter med usikre behov og varierende inntekt fremover. Det er ikke kun mobilabonnement som har bindingstid.

Bestiller man for eksempel det dyreste abonnementet til kr 679,- per måned vil totalkostnaden bli rundt kr 16 296,- over 24 måneder. Dette er en langvarig kostnad man må ta hensyn til dersom man binder seg.

Obs: Bruddgebyr kan også være svært dyre å betale, dersom man vil bryte avtalen. Det lønner seg derfor svært sjeldent å bryte en avtale med bindingstid.

Kjøp mobiltelefon hos Telenor Bedrift sin nettbutikk

Man kan også kjøpe mobiltelefoner hos Telenor Bedrift gjennom deres nettbutikk. Her kan man også få prisavslag dersom man inngår avtaler med bindingstid i perioder. De har også ulike kampanjer som kan gi avslag på pris.

Deres nettbutikk selger også andre produkter som rutere, tilbehør til mobiltelefoner og hodetelefoner. Ta gjerne en titt på utvalget og prisene dersom din bedrift trenger noe utstyr knyttet til mobiltelefoni eller internett.

Mobilnett og dekning

Dekning er viktig for alle bedrifter, men noen har mer behov for bred og stabil dekning enn andre. (Foto- Freepik.com)

Tilgjengelighet er svært viktig for mange bedrifter og ansatte. Derfor er mobildekning viktig, men hvor bra er mobilnettet til Telenor egentlig? Tidligere var Telenor kjent for å ha den desidert beste dekningen i Norge, men gjelder dette fremdeles?

Telenor har fremdeles svært bra mobildekning, men Telia har hentet inn Telenor på mange fronter. De har fremdeles den bredeste dekningen i Norge med over 86% arealdekning, og mer enn 99,6% befolkningsdekning. (i folk sine hjem)

Dette betyr imidlertid ikke at man får tilgang til det beste mobilnettet til Telenor overalt, og 5G-nettet er fremdeles noe begrenset, selv om det er godt bygget ut i byene bør man sjekke ut dekningskartet.

Telenor er på generell basis et trygt valg, men vil ikke ha den beste dekningen overalt i Norge. Enkelte bedrifter bør derfor vurdere mobiloperatører som bruker Telia sitt mobilnett eller Ice.

Sjekk dekningen: Sjekk gjerne 4G- og 5G-dekningen til Telenor før du vurderer å abonnere på Telenor sine tjenester som krever mobilnett. (Kilde, Telenor.no)

Bedriftsnett/MBN: Norges mest brukte bedriftsnett

Telenor tilbyr Norges desidert mest brukte bedriftsnett! Deres bedriftsnett er foretrukket av mange kunder, da det kan integreres i mange systemer, er stabilt og svært fleksibelt med mange funksjoner.

Deres mobile bedriftsnett også kalt Telenor MBN kan integreres med Teams, og brukes på de fleste mobiltelefoner enten man bruker Android eller iOS (iPhone).

Herfra kan man håndtere innkommende anrop, føre disse videre til den rette avdelingen og se hvilke medarbeidere som er tilgjengelige.

Prisene på disse tjenestene blir ofte fastsatt ut ifra hvilke man har behov for, og man må selv kontakte Telenor for å få en unik avtale for sin bedrift.

Telenor kan i tillegg bidra med å kartlegge hvilke behov din bedrift har, og legge til rette med skreddersydde pakker som dekker din bedrift sine behov på best mulig måte.

Dette er noen av funksjonene til Telenor sitt bedriftsnett / MBN:

  • Se hvem: Se hvem som ringer. Slik kan de ansatte forberede seg på samtalen før den har startet.
  • Hovednummer: Hovednummer gir hele bedriften ett felles nummer som kan ringes, slik at kundene enklere kan komme i kontakt med din bedrift.
  • Velkomsthilsen: En velkomsthilsen kan legges inn slik at kundene blir møtt på en vennlig måte.
  • Tastevalg: Tastevalg lar kunden velge hva den trenger hjelp til, slik at kunden kan dirigeres til den rette avdelingen umiddelbart, og de ansatte vet hva kunden trenger hjelp til.
  • SMS: Kunder kan også sende SMS/MMS som kan håndteres av de ansatte. Slik kan man effektivisere sin kundeserviceavdeling.
  • Tapte anrop: Man kan overvåke tapte anrop, og hvilke ansatte som har håndtert ulike samtaler. Slik kan man forbedre kundeopplevelsen, men få oversikt over hvordan den ansatte håndterte samtalen / interaksjonen.

Sentralbord

Sentralbord gir økt oversikt og kan forbedre kvaliteten på bedriftsnettet samtidig som at ansatte kan jobbe mer effektivt. Herfra kan man utføre en rekke interne oppgaver, men også håndtere eksterne kunder i kombinasjon med Telenor MBN.

Telenor har utviklet et effektivt sentralbord som kan integreres med Teams og en rekke andre systemer som kalendere og kataloger fra Telenor sitt mobile bedriftsnett.

Sentralbordet (Kilde, Wikipedia.org) er også web-basert og dermed lett tilgjengelig for alle ansatte, uavhengig av hvor de befinner seg. Slik kan de ansatte jobbe fra sitt hjemmekontor eller helt på andre siden av Norge.

Les også: Slik bytter man mobilabonnement og mobiloperatør.

Telenor Bedrift tilbyr også disse tjenestene

I tillegg til kommunikasjonsløsninger og mobilabonnement, tilbyr Telenor Bedrift også en rekke andre tjenester og løsninger til norske bedrifter. Internett og TV-tjenester er nok de mest velkjente.

Vi skal fortelle litt mer om hvilke løsninger man kan bestille eller abonnere på hos Telenor Bedrift. Mange bedrifter ønsker gjerne å kombinere flere tjenester hos samme leverandør, enten for å få avslag på pris eller bare for å forenkle fakturering.

En av fordelene med Telenor er at de også har en døgnåpen vakttelefon, noe som er svært fordelaktig for mange bedrifter som for eksempel trenger at bredbåndet er aktivt til enhver tid.

Dette er de fleste av tjenestene som tilbys av Telenor Bedrift:

Kommunikasjon & mobil:

  • Mobilabonnement for ansatte
  • Mobilt bedriftsnett / sentralbord
  • Fasttelefoni og VoIP (Kilde, Microsoft.com)
  • Bedrifts-SMS og masseutsendelser

Internett & nettverk:

  • Fiber og bredbånd (kontorlinjer)
  • Mobilt bredbånd (4G/5G)
  • Bedrifts-WiFi og administrerte nettverk
  • SD-WAN og avansert nettverksstyring

Sikkerhet:

  • Nettverkssikkerhet (brannmur, filtrering)
  • Mobil sikkerhet (MDM/EMM)
  • E-post- og phishing-beskyttelse
  • Sikkerhetsoperasjonstjenester (SOC)

Skyløsninger og IT:

  • Microsoft 365-lisenser og drift
  • Skylagring og backup
  • IT-drift og support
  • Sky- og serverløsninger for bedrift

IoT og M2M:

  • IoT-SIM og maskin-til-maskin-kommunikasjon
  • Sensor- og sporingsløsninger
  • IoT-plattformer for flåte, industri og logistikk

Samhandling:

  • Teams-telefoni
  • Videokonferanseløsninger
  • Digitale møte- og samarbeidsverktøy

Kundeserviceverktøy:

  • Kontakt­senter-løsninger
  • Chat, køhåndtering og integrasjoner mot CRM

Telenor kan også skreddersy pakker eller forsøke å legge til rette dersom din bedrift har noen unike behov.

Telenor Bedrift kundeservice

Telenor Bedrift skiller seg noe ut fra mange av deres konkurrenter, siden de har en døgnåpen vakttelefon hvor man kan få bistand eller hjelp dersom det skulle oppstå problemer utenfor normal arbeidstid eller dagtid.

De har også den klart største markedsandelen, noe som vitner om at mange bedriftskunder enten er avhengig av deres tjenester eller fornøyde.

Slik kan man kontakte Telenor Bedrift sin kundeservice:

  • Telefonnummer: 09000
  • Chat-bot: Chat med en chat-bot på nettsiden til Telenor. (Kilde, Telenor.no)

Åpningstider:

  • Man-Søn: 24-7 - Døgnåpen vakttelefon for bedriftskunder.

Her kan man få svar på ulike spørsmål eller få hjelp dersom problemer oppstår. De har også døgnåpen vakttelefon som er åpen på natten, men man bør helst ringe på dagtid dersom det ikke haster.

Les også: Phonero - Sjekk også ut denne leverandøren.

Konklusjon: Vår anmeldelse

Telenor Bedrift er markedsledende på bedriftsmarkedet innenfor mobiltelefoni og andre tjenester de tilbyr. Dette vitner om at de leverer en tjeneste bedriftskundene har behov for, og at kundene også er lojale.

De har noe høye priser på enkelte tjenester og enkelte abonnement, men leverer en solid tjeneste. Det er imidlertid noe negativt at de fleste abonnement og tjenester krever bindingstid på 24 måneder for å få de beste avtalene.

Dersom man kun behøver enkeltstående abonnement, og ikke ønsker bindingstid - bør man vurdere en annen mobiloperatør. Det kan imidlertid være lurt å sjekke ut tjenestene til Telenor, spesielt hvis man ønsker en totalleverandør.

Telenor tilbyr en rekke tjenester innenfor telefoni, kommunikasjon, internett og TV-løsninger. Her kan man samle alt av tjenester bedriften har behov for på ett sted.

Ofte stilte spørsmål om Telenor Bedrift

Hvor kan man logge inn hos Telenor Bedrift?

Man kan logge inn på Telenor Bedrift via deres nettsider eller applikasjonen. Hvis man vil logge inn på Telenor Bedrift sitt mobile bedriftsnett (MBN) må man gå til denne nettsiden, og logge inn med sitt brukernavn og passord.

Hvordan kan man kontakte Telenor Bedrift?

Telenor Bedrift kan kontaktes på Telefon ved å ringe 09000. De har en døgnåpen vakttelefon, men man bør som regel kontakte Telenor Bedrift innenfor vanlig arbeidstid / kontortid dersom det ikke haster. Slik unngår man å overbelaste vakttelefonen.

Hvor mye koster et abonnement hos Telenor Bedrift?

Det kommer an på hva man ønsker å abonnere på. Prisene kan variere svært mye, og deres billigste mobilabonnement kan for eksempel koste litt over 400 kroner per måned, mens et komplett bedriftsnett med internett, mobiltelefoni og kommunikasjonsløsninger for en hel bedrift kan koste flere hundre tusen per måned.

Er Telenor bedre enn Telia for bedrifter?

Det kommer an på behovene til bedriften og hvilken avtale man kan få til med disse leverandørene. Noen bedrifter vil finne stor verdi i å bruke Telenor, mens andre gjerne får mer verdi for pengene ved å benytte seg av Telia sine tjenester.

Kontakt gjerne begge, og få tilbud på en totalpakke, dersom din bedrift har tunge behov. Ta hensyn til potensiell skalering eller nedskalering, og vær oppmerksom på potensiell bindingstid.